Konec roku může hotelový trh mírně oživit | E15.cz

Konec roku může hotelový trh mírně oživit

2. listopadu 2009 • 10:20
Český hotelový trh je v hlubokém propadu a teprve konec roku ukáže, jak moc je situace vážná. Podle Adriana Fluecka z oddělení hotelového trhu pro střední a východní Evropu společnosti CB Richard Ellis se totiž většina firemních akcí koná až v posledních třech měsících roku.

Jak si stojí hotelový trh v ČR a v okolních státech v letošním roce, jaký vývoj očekáváte v příštích měsících?

Po náročném roce 2008 klesala obsazenost hotelů i letos. K srpnu 2009 byla obsazenost 56,9 procenta, což je pokles o 12,1 procenta oproti srpnu 2008. Průměrná denní sazba (ADR – average daily rate) poklesla na 78,86 eur, což je meziroční pokles o 20,1 procenta. Historicky silné měsíce od dubna do června, kdy hotely využívají hlavně firmy pro své konference, nebyly vůbec tak úspěšné jako v letech minulých, a to z důvodu snížení poptávky a snížení nákladů firem. Prázdninové měsíce (červenec až srpen) jsou nejoblíbenějšími měsíci pro turisty, a také nezaznamenaly stejné úspěchy jako dříve. Turistů ubylo, zkrátila se doba jejich pobytu a také množství peněz, které jsou ochotni utratit. Září, říjen a listopad jsou opět firemními měsíci – a během tohoto období se ukáže, zda se trh dostane na cestu zpátky. V posledních 18 měsících, kdy obsazenost a průměrná denní sazba klesaly, předpokládáme, že k oživení trhu bude potřeba čtyř až pěti let, než se dosáhne stejných sazeb jako dříve. Celý proces je pomalejší také z důvodu nadbytku hotelů.

[file:4488:small:left]

Je v Praze ještě prostor pro další luxusní hotely, nebo je trh již nasycen?

Během prvních osmi měsíců roku 2009 přišlo na trh několik nových hotelů. Ve vyšší kategorii a mezi luxusní hotely patří Sheraton, Buddha Bar a Rocco Forte, které jsou první svého druhu v ČR. Z dalších nově otevřených hotelů to jsou DaVinci hotel a hotel Park Inn. V září byl otevřen hotel Grand Majestic Plaza se 196 pokoji a hotel Jurys Inn s 214 pokoji. V letošním roce se očekává ještě otevření hotelu Kings Court. Ke konci roku 2009 vzroste pražská nabídka o dalších přibližně tisíc pokojů, a tento nadbytek může ovlivnit hodnotu průměrné denní sazby a obsazenost. Počet pětihvězdičkových hotelů ke konci roku vzroste o 10 procent a jejich finální počet je 37. I když většina mezinárodních značek a řetězců je již na trhu přítomna, víme o zájmu dalších firem otevřít luxusní hotely v Praze, což ale může znamenat i přejmenování existujícího luxusního hotelu.

Jak vypadá hotelový trh v českých a moravských regionech?

Regionální města také pozorovala určitou aktivitu v letošním roce. Došlo k dokončení hotelu IBIS v Plzni a hotelu Comsa Brno Palace Hotel. Další plány na výstavbu hotelů v Brně, Ostravě a Plzni byly zrušeny či dočasně pozastaveny. Města v okolí Prahy nemají lehkou situaci, jelikož hosté často najdou levnější ubytování přímo v hlavním městě. Plzeň, která je necelou hodinu jízdy z Prahy, má nyní nadbytek kapacit, jelikož loňský rok došlo k otevření hotelů Courtyard by Marriott a Angelo.

Co dnes musí splňovat hotel, aby byl v ČR úspěšný?

V současnosti, kdy se na trhu snižuje poptávka a zvyšuje konkurence, aby byl hotel úspěšný, je potřeba držet si své klíčové klienty a firmy. Dále plno hotelů snížilo své ceny, aby přilákalo zákazníky, což má ovšem vliv na ziskovost. Hotely se zároveň snaží snížit náklady, což může na druhou stranu ovlivnit kvalitu nabízených služeb. Hotely musí v těchto obtížných časech přehodnotit své náklady a snížit je, aniž by to negativně ovlivnilo kvalitu poskytovaných služeb. Mnoho hotelů pravděpodobně změní některé dodavatele, čímž může dojít k určitým úsporám, a hotely, které mají vybavení, jako například prádelnu, mohou tyto služby nabízet, a generovat tím další zisk. V těžkých časech je také potřeba se zaměřit na marketing.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!