Každá budova zůstává po celou dobu živým organismem | E15.cz

Každá budova zůstává po celou dobu živým organismem

7. června 2011 • 07:49
Centrální budova ČSOB v pražských Radlicích jistě patří mezi nejmodernější administrativní komplexy u nás i v Evropě. Přestože slouží svému účelu již čtvrtým rokem, může být stále příkladem pro další velké administrativní budovy u nás.

Radlická budova od architekta Pleskota je nejen moderní svým vzhledem a šetrná ke svému okolí, ale je i vysoce funkční prostor, který využívá spoustu moderních technologií. Zajímalo nás tedy, jak se tento objekt spravuje a jaká jsou specifika facility managementu centrální budovy ČSOB v Radlicích.

#####Výjimečná budova i její uživatelé

Pokud jde o architektonický výraz, vyznačuje se budova ojedinělou integrací do zdejší lokality. „Záměrem nebylo postavit okázalý bankovní palác, ale otevřenou a přátelskou budovu, kde by se více než 2500 zaměstnanců cítilo v práci dobře a mohlo spolu snadno komunikovat. Proti předchozímu stavu, kdy jsme sídlili v budovách po celé Praze, je to výrazně ekonomicky lepší řešení,“ říká Ilona Hlavešová, výkonná ředitelka útvaru Facilities management ČSOB. K zasazení stavby do radlického ďolíku velmi přispívá i to, že celá střecha je pokrytá trávou a stromky, a tak při pohledu shora dokonale splývá s okolní krajinou. Střecha budovy slouží všem zaměstnancům k práci i relaxaci, což je velmi příjemné zvláště v teplejších dnech.

Mezi hlavní specifické charakteristiky budovy patří především její výrazná flexibilita. Projevuje se ve variabilním uspořádání pracovišť, poměru pracovišť v open planech a individuálních kancelářích, umístěním a možnostmi úprav velikosti zasedacích místností či možnostech oddělení jednotlivých pavilonů. Pro charakter a atmosféru vnitřního prostředí je velmi důležité světlo. V budově je dostatek denního světla a možností výhledu ven. Denní světlo je vedeno nejen ze strany fasád, ale i zevnitř z atrií, přichází z různých stran a s různou intenzitou do každé části pracovního prostoru. To umožňuje vnímat celý prostor jako mnohem lehčí a vzdušnější, než kdyby byl osvětlován jen z jediného směru. Z každého pracoviště je pak vždy vidět minimálně jedním směrem ven z budovy, do otevřeného prostoru.

#####Technologie dovoluje úpravy během dne podle potřeby

Provoz budovy se řídí automaticky, software ale dovoluje během dne úpravy. Uživatelé tak mají možnost automatický režim krátkodobě individuálně upravovat. Mohou tak například zvyšovat nebo snižovat teplotu na svých pracovištích, vypnout přívody vzduchu, regulovat intenzitu osvětlení stojacími lampami nebo spustit, či vytáhnout žaluzie. Ohleduplný k životnímu prostředí je nejen návrh stavby a použitý stavební materiál, ale hlavně právě energeticky úsporné technologie uvnitř budovy. Velmi zajímavým způsobem je tu zajištěné vytápění, chlazení či cirkulace vzduchu, i osvětlení. Podle Davida Berana, manažera útvaru Dispečink prošla největším vývojem práce s technikou prostředí.

[file:10300:small:right]

Díky technologiím zabudovaným v podlaze je teď možné operativně reagovat na individuální změny klimatu v kancelářích. Klima prostředí řídí systém, který čerpá informace ze dvou meteostanic na střeše objektu a podle toho upravuje parametry. Další systém ovládá osvětlení pracovišť, stínící systémy budovy, tedy vnější žaluzie, vnější rolety a střešní baldachýny. Jeho úkolem je v každém okamžiku zajišťovat na pracovišti minimální hladinu osvětlení 500 luxů. Automatický režim mohou uživatelé sami upravovat a intenzitu osvětlení své lampy o dvacet procent zvyšovat nebo snižovat přímo ze svého počítače prostřednictvím systému Archibus. Přívod vzduchu do budovy zajišťují VAV boxy a Fan coily, které vzduch v závislosti na venkovní teplotě přitápí nebo chladí.

Zaměstnanci banky si můžou nastavovat různé úrovně distribuce vzduchu: přívod vzduchu se dá buď úplně vypnout, nebo nastavit tři úrovně rychlosti ventilátoru. S technologií ovlivňování klimatu jdou ale v ČSOB stále dopředu. „Když se budova předávala, byla možnost pro každou část budovy nastavit jen jednu teplotu. V současné době jsou tyto části rozděleny na čtyři zóny, naším cílem je mít 16 zón s tím, že každé seskupení stolů si bude moci určovat svůj přísun vzduchu a teploty,“ doplňuje David Beran. V současné době ČSOB při zajišťování správy budov spolupracuje s 18 firmami, které poskytují celkem 193 zaměstnanců, a každá firma je specialistou na něco jiného. Z hlediska samotné ČSOB se o budovu stará celkem pět pracovníků - dva specialisté, dva provozní technici a jeden bezpečnostní technik.

#####Nenahraditelná je znalost historie budovy

Pro chod firmy jsou prakticky nenahraditelní zejména dva specialisté - jeden stavební a druhý technologický, kteří znají historii budovy od samotného vzniku. Specialisté jsou nositeli obrovského know-how. Od znalosti poslání budovy přes znalosti jednotlivých stupňů projektové dokumentace, znalosti z projednávání a vyhodnocování variant při projektových řešeních, znalosti z projednávání změnových listů a jejich cenového ohodnocení, průběhu montáže jednotlivých technologií a kontroly kvality provádění, znalosti dodavatelských firem, které se účastnily realizace, stav budovy a jejích technologií při přebírání stavby až po výskyt nedodělků a způsob jejich odstraňování.

#####Všechny procesy se podařilo poměrně rychle vyladit

„Trvalo poměrně dlouho, než si někteří lidé na novou budovu zvykli. Bylo nutné naučit se pracovat trochu jinak, tato změna nám ale teď i vyhovuje. Namísto cesty přes celou Prahu nebo často komplikovaných telefonátů, stačí pro vyřešení pracovního problému v radlické budově třeba jen sejít po schodech nebo se s kolegy potkat na konzultaci třeba v kavárně,“ dodává Ilona Hlavešová, výkonná ředitelka útvaru Facilities management ČSOB.

„Samozřejmě při uvedení budovy do provozu se objevila i řada technických komplikací, které jsme museli operativně řešit. Největší problém byl hluk u otevřených kanceláří v budově a museli jsme si poradit s neřízeným prouděním vzduchu a průvanem v různých částech této velké budovy. A přestože v současné době všechno funguje tak, jak má, pořád je něco nového na práci. Díky měnícímu se počtu uživatelů budovy musíme průběžně optimalizovat množství přiváděného vzduchu, jeho teplotu i vlhkost, a když zrovna neřešíme nějaký nový úkol, snažíme se zlepšovat technologie a zvyšovat komfort pro všechny uživatele této budovy,“ uzavírá Hana Vančurová, výkonný manažer útvaru Služby pro budovu.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!