Hypermarkety roztahují sítě do menších měst | E15.cz

Hypermarkety roztahují sítě do menších měst

1. července 2008 • 00:00
Expanze hypermarketů nekončí, nicméně její tempo mírně zpomaluje a mění zacílení. Sděluje k výsledkům průzkumu SHOPPING CENTER & HYPERMARKET 2008 společnost INCOMA Research.

Loni bylo otevřeno 16 nových hypermarketů a jejich počet tak k 1. lednu 2008 dosáhl 231, jejich celková prodejní plocha činí 1124 tisíc m2.

Vzhledem k vysoké míře saturace trhu v největších městech se expanze nových hypermarketů začíná výrazně zaměřovat na menší města, a tomu odpovídají i menší koncepty (do 4000 m2 prodejní plochy).

Letos se očekává otevření dalších téměř dvou desítek hypermarketů, a to zejména ve městech do 50 tisíc obyvatel, některé hypermarkety se objeví dokonce i ve městech s méně než 15 tisíci obyvateli.

Hypermarkety tedy sice stále přibývají, nicméně jejich tržní podíl se již příliš nemění. Podle právě dokončeného výzkumu společnosti INCOMA Research „Shopping center & Hypermarket 2008“ představuje hypermarket hlavní nákupní místo potravin pro 38 % domácností České republiky (nejvíce v Moravskoslezském kraji – 58 %, nejméně ve Zlínském kraji – 23 %), což je stejná hodnota jako před rokem.

#####Nebudou “bílá místa”

Hypermarkety ovládají města velikostní kategorie 20 000–100 000 obyvatel, ve kterých jim při nákupu rychloobrátkového zboží dává přednost více než polovina nakupujících. Výzkum ukázal, že zájem o hypermarkety kulminuje u věkové kategorie 30–39 let, od 50 let pak výrazně klesá ve prospěch menších prodejen. Zřetelné jsou i rostoucí preference hypermarketu v závislosti na dosaženém vzdělání.

Nejvíce prodejních ploch hypermarketů je umístěno v Moravskoslezském kraji, následuje Praha, Ústecký a Jihomoravský kraj. V přepočtu na 1000 obyvatel disponují největší nabídkou hypermarketů ústecký a moravskoslezský region. V současné době je na území České republiky umístěno již pouze pět okresů, ve kterých není umístěn hypermarket, do dvou let lze nicméně předpokládat pokrytí i těchto „bílých míst“.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!