Hotelový trh kazí šedá ekonomika | E15.cz

Hotelový trh kazí šedá ekonomika

Hotelů vyrostlo v Praze jako hub po dešti. Centrum hlavního města je posázeno ubytovacími zařízeními všeho druhu. Hotelů je teď asi víc než turistů. Daří se jim zaplnit kapacity? Jak říká Pavel Hlinka, bývalý prezident Asociace hotelů a restaurací, český trh stále ještě kazí šedá ekonomika.

Hotelů vyrostlo v Praze jako hub po dešti. Centrum hlavního města je posázeno ubytovacími zařízeními všeho druhu. Hotelů je teď asi víc než turistů. Daří se jim zaplnit kapacity? Jak říká Pavel Hlinka, bývalý prezident Asociace hotelů a restaurací, český trh stále ještě kazí šedá ekonomika.

Ekonomická krize posledních dvou let musela postihnout i hotelový trh. Mohl byste srovnat rok 2010 a rok předcházející? Liší se?

Když porovnáme tyto dva roky - Praha je v tomto směru reprezentativním vzorkem -, ukazuje se, že počet turistů v letošním roce vzrostl. Ale bohužel, tržby šly oproti loňskému roku dolů. To znamená, že hotely dál zlevňovaly a snažily se získávat turisty touto cestou. Tudíž jsou na tom hůř než loni, a přitom mají víc turistů. Paradox! Management hotelů je nepoučitelný! Je to taky dáno tím, že jsme se v této krizi ocitli poprvé. Praha si vždycky mohla vybírat, koho chce ubytovat a kdo ji nezajímá. V současné době je to i tak, že vzhledem k počtu pokojů to svádí k tomu, abychom si mysleli, že chci-li prodat pokoj, tak ho musím nabídnout co nejlevněji místo toho, abych třeba zlepšil služby.

Velkým problémem je šedá ekonomika. Kdyby neexistovala, minimálně třetina ubytovacích zařízení by musela vyhlásit bankrot a zkrachovat. Je to tím, že stát nehledá rezervy ve vybírání daní a zřejmě mu nevadí, že existují subjekty, které jsou deset patnáct let v červených číslech, a nikdo se neptá, jak je to možné. Jak někdo může žít z toho, že prodělává? Je načase si klást otázky, zda je to normální. Místo toho, aby stát vybíral daně, kde už je to kodifikováno, bude zvyšovat DPH pro všechny. A zase to odnesou poctiví hoteliéři, protože ti to budou platit. Těm, co to neplatili dosud, se daňová povinnost nezlepší. Jejich profitabilita se zvýší ještě o dalších deset procent. To jsou věci, s nimiž se Asociace nemůže smířit a bude s tím něco dělat. Musíme se přece zastávat poctivých a ne těch, kteří zneužívají systém, který nefunguje.

To je také téma konference AHR? K jakým docházíte závěrům?

Uvažujeme o tom, že oslovíme ÚOHS, zda je vše v tomto směru v pořádku. Mám obavy, že pokud se DPH ještě zvedne, tak lidí, kteří nebudou platit, bude jen přibývat. Takové díry v zákoně - uvedu příklad: Tři společnosti vlastní jednu restauraci - jedna dělá snídaně, druhá vaří obědy a třetí připravuje večeře. To je právě proto, aby všechny nepřekročily maximální limit pro plátce DPH. Proto, že je to takto rozdělené, nemusejí platit nic a nikomu to nevadí. Myslím si, že by i finanční úřady měly začít pracovat trochu jinak a neměly by se bát jít do takovýchto zařízení. Pochopitelně je pro ně pohodlnější a jednodušší jít do velkého hotelu, který má výpočetní techniku atd. Ti, kteří by se měli strachovat, zůstávají v klidu.

Je v Praze přebytek ubytovacích kapacit?

Podle názoru nejen mého, ale i mých kolegů je v Praze určitě zhruba o jednu čtvrtinu větší kapacita, než je potřeba. Praha má momentálně asi o 12 tisíc pokojů víc než Vídeň. Když si jen vezmeme, kolik činžovních domů bylo předěláno na hotely! Dnes se opět vracejí tato zařízení zpět na jiné funkce, protože nejsou využívána. Trh ale kazí i největší hotely. Hned vysvětlím - když má hotel 800 pokojů, tak cestovním kancelářím dá velmi zajímavou nabídku - tedy sníží ceny, a tudíž hotel se čtyřmi hvězdičkami nabízí pokoj za 25 až 30 eur, potom tlak na ostatní je ohromný. Průměrná cena v Praze by měla být o 30 až 40 procent vyšší než momentálně je. Kdyby se hotely chtěly dostat na čísla roku 2006, musejí zvednout ceny o 70 procent. Nejde jen o to, že se prodává za nižší ceny, zároveň přijíždějí levnější hosté. To jsou spojené nádoby. Dobrý host nechce jezdit tam, kde kolem něj běhá host s ruksakem. Je to všechno kontraproduktivní.

Jak vidíte příští rok?

Horší už to být nemůže. Šetří se, šetří i managementy. Když bude pokračovat poptávka po ubytovacích službách, tak by měla jít nahoru i cena.

Co by hotelům pomohlo?

[file:8325:small:right]

Když se na to dívám jako manažer, vím, že jediný, kdo provozovatele hotelu může zastavit, aby s cenami nešli dolů, je majitel. Toto je špatný způsob správy a velkou vinu nesou ředitelé hotelů. Jedná se též o otázku zkušenosti, vzdělání, zahraniční praxe, práce pro zahraniční mezinárodní řetězce. Zatímco mezinárodní řetězec vychovává svoje lidi k tomu, aby mysleli pozitivně, český přístup je: Je tady krize, tak co se dá dělat, snad přežijeme. Česká povaha je pesimistická, a to ještě dopředu, než se cokoli stane. To vůbec neprospívá službám. Problémy jsou i v tom, že hotely rostou rychleji než management, který by se měl o to starat. Střední management je nejdůležitější prvek, a toho se tu nedostává.

Vy se chcete nyní převážně věnovat vzdělávání, snad tedy můžete pomoct?

Věnuji se vzdělávání léta, založili jsme první hotelovou vysokou školu, máme sekci vzdělávání při asociaci, tréninkové programy pro střední management - tam vidíme hlavní problém. Chceme vrátit duální systém, aby se děti učily praxi v hotelu a teorii ve škole. Aby hotely měly svoje žáky, aby 75 procent vyučených neodcházelo (jako je tomu nyní) z oboru.

Kterým hotelům se vedlo nejlíp?

Pětihvězdičkovým hotelům. Začaly prodávat pokoje za cenu 4hvězdičkových, a tak se zaplnily. Sebraly kapacitu těm ostatním, další se zachovaly stejně. To je způsob, který vede k sebezničení.

Ještě jiné téma: Ledacos se letos změnilo kolem certifikace hotelů. Můžete nynější situaci přiblížit?

V letošním roce jsme nastoupili do vlaku společně se sedmi evropskými státy - vytvořily se hotelové evropské standardy HotelStars Union. Dokonce by na jejím základě měla vzniknout evropská certifikace. Existuje řada orgánů a institucí, které by měly zájem takovou certifikaci nastavit - např. ISO. Ale podle nás to musí dělat někdo, kdo oblasti a oboru rozumí. Budeme srovnatelní s Německem, Rakouskem, Švýcarskem. Podporuje to MMR a CzechTourism.

Certifikace je ale dobrovolná.

Ano, ale vzhledem k dosažení stejných podmínek podnikání na trhu chceme doporučit, aby byla závazná pro všechny. Momentálně v ČR existuje jen stavební vyhláška, jejím jediným kritériem v hodnocení úrovně hotelu jsou čtvereční metry - velikosti koupelny, záchodu, pokoje a ne služby, jaké hotel poskytuje. Kdo splňuje metry, může si přiřadit hvězdičku, ale nevypovídá to o úrovni služeb. Je to česká technická norma, kterou jsme prosadili asi před dvěma lety.

Kdo hlídá, zda je certifikace v pořádku?

Certifikační orgán tvoří zástupce MMR, CzechTourismu, Sdružení na ochranu spotřebitele a Asociace hotelů a restaurací a Unihostu. Kdo klasifikaci chce, musí vyplnit obsáhlý dotazník, v němž jsou povinné věci. Dva lidé zkontrolují na místě formulář, po nich přijde klasifikační orgán, který zhodnotí, kolik hvězd přidělí. Platí to čtyři roky.

Jak se díváte na prokuřácký zákon?

Nemyslím si, že je to prokuřácký zákon. Trochu si hrajeme na velké spravedlivé, ale nikdo přece nenutí nekuřáka, aby šel do kuřácké hospody. Problém je v tom, že tady hypoteticky tvrdíme, když se v hospodách přestane kouřit, začne tam chodit víc nekuřáků. To může být pravda, ale taky nemusí. A pravda to není - protože v hospodě se zdržují převážně kuřáci. Nemluvím o noblesních restauracích, kde je klimatizace a nikomu to nevadí. Ale dokážeme si představit venkovské restaurace bez možnosti zapálit si cigaretu? Pak bude mít hospodský prázdno. On investoval, a pak mu tam přestanou chodit hosté? Jsem pro demokracii. V momentě, když hospodský zjistí, že mu tam lidé přestanou chodit kvůli zápachu kuřáků, tak asi zakáže kouření.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!