DTZ: Český maloobchod se nasycuje | E15.cz

DTZ: Český maloobchod se nasycuje

22. září 2008 • 00:00
Zlaté časy českého retailu, kdy v podstatě každý projekt byl úspěšný, skončily. Podle poradenské společnosti DTZ nasycení trhu v Praze i v mnohých regionálních městech začínají pociťovat také sami developeři.

#####Chybějí kvalitní nájemci

Analytici DTZ potvrzují to, že úspěšné obchodní centrum mimo jiných zásadních aspektů musí pokrývat nájemci těchto oblastí: potraviny, móda, sport, elektro a gastro. Přičemž nadále platí, že podmínkou úspěchu je přítomnost hypermarketu, dobré umístění a dostupnost centra, viditelnost a rozdílnost od ostatních center. Pro developery je ovšem stále složitější získat pro své projekty kvalitní nájemce, kteří přitáhnou pozornost zákazníků. Příchod nových značek na český trh stále trvá. Nicméně je natolik nevýrazný, že nemůže pokrýt nabídku volných ploch v nových projektech, které se připravují nebo realizují. A navíc: zvyšující se úroveň kupní síly zákazníků v ČR není jediným faktorem, který nájemce zajímá. Důležitý je také vývoj české koruny, politická stabilita, nezaměstnanost, inflace a další makroekonomické ukazatele, na základě kterých jsou kupující ochotni utrácet nebo naopak omezují nákupy a peníze šetří „na horší časy“. Kumulace konkurenčních projektů a omezený počet zákazníků může zkomplikovat situaci především v regionech, kde příjmy nedosahují pražského průměru. Podobná situace nastává například v Liberci, kde k dvojici rekonstruovaných a rozšířených obchodních center (Géčko, Nisa) přibudou projekty developerů ECE, Multi a Plaza. „Vzhledem k počtu 100 tisíc obyvatel Liberce a celkové spádové oblasti čítající maximálně 400 tisíc obyvatel můžeme říci, že ne všechny zmíněné projekty budou úspěšné,“ předpovídá Petr Valenta. A dodává, že odlišení jednotlivých center bude na té základní rovině především jejich koncepty, velikostí, hlavním nájemcem pro potraviny a tím pádem i zaměřením na cílového zákazníka.

#####Záchranou bývá rychlá reakce

V případě, že se očekávání developera či nájemců nepotkají s realitou, musí rychle reagovat asset management obchodního centra. „Správný asset manager přemýšlí dopředu, uvažuje o rozšíření centra, o doplnění chybějících nájemců tak, aby právě jeho projekt měl v dané lokalitě neotřesitelnou pozici. Pokud ale k takové situaci dojde, je třeba společně s nájemci komunikovat veškeré výhody, které centrum nabízí, komunikovat kompletní nabídku, a zacílit marketingovou komunikaci na jednotlivé segmenty zákazníků,“ říká Martin Kubík, ředitel oddělení Asset & Property Managementu v DTZ.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!