Developeři začali sami využívat služeb realitních kanceláří

10. července 2009 • 10:29
Jedním z průvodních jevů probíhající krize realitního trhu bylo to, že se výrazně změnil způsob prodeje nových bytů. Developeři přestali spoléhat na vlastní síly a pro prodej svých projektů začali více využívat služeb realitních kanceláří. „Nejhorší, co by mohlo potkat kvalitní realitní kancelář, je zmeškat krizi,“ říká regionální ředitel pro Českou republiku společnosti REMAX Vojtěch Krátký.

Celý realitní trh neustále skloňuje slovo krize ve všech pádech. Jak se dotkla konkrétně podnikání vaší firmy?

Pomáhá vaší společnosti fakt, že je zapojena do celosvětového řetězce REMAX?

Určitě ano. A především v tom, že můžeme nabídnout lepší služby a rozsáhlou databázi projektů. Je velký rozdíl, zda realitní kancelář funguje samostatně, nebo v rámci nějaké sítě. U nás pokud makléř nemá ve svém portfoliu žádnou nemovitost, může prodávat desetitisíce jiných, které jsou v databázi. Také kupující mají daleko větší výběr z nabízených nemovitostí. Pokud jsem běžný makléř na trhu, mohu mít problém nemovitost prodat. U nás mám šanci prodat nemovitost mnohem rychleji a za pro klienta výhodných podmínek. Výhodou REMAXU je i to, že máme k dispozici centrální vyhledávač v rozsáhlé databázi.

Nedávno jste dostali ocenění jako nejlepší realitní franšízový řetězec. V čem je REMAX tak výjimečný?

Především v tom, že REMAX byl založen jako rodinná firma budovaná na jasných principech a jasných hodnotách. Rodina, která ho založila v roce 1973, vlastní REMAX dodnes. Podle toho se také k této značce chová a investuje do byznysu. Když budete mít skupinu realitních kanceláří, které vlastní nějací akcionáři, musíte se chovat podle toho, jak chtějí tito akcionáři. To může být v mnohých případech kontraproduktivní. Tohle u nás nehrozí. REMAX také ve své době přišel na realitní trh se službami, které na něm dosud nebyly.

Registrujete v poslední době zvýšený zájem realitních kanceláří o vstup do sítě REMAX? Je vyšší také počet odmítnutých žadatelů?

Pokud chce někdo vstoupit do REMAXU a chce si koupit franšízovou licenci, musí splňovat určité technické a právní podmínky. Právnická osoba například nesmí být v konkurzu, fyzická osoba musí mít čistý trestní rejstřík, ale především musí sdílet naše hodnoty a vize. To je v první řadě náš etický kodex, profesionální prodejní standardy, desatero spokojenosti zákazníka. To je naše firemní kultura, kterou musí zájemce o licenci dodržovat. Pak jsou tady určité finanční požadavky, ale podnikání pod značkou REMAX se dá rozjet za poměrně velmi slušné peníze. Důležitá je spíše chuť dělat něco nově. Určitě nyní registrujeme větší počet žadatelů, podíl odmítnutých žádostí však zůstává prakticky stejný a pohybuje se kolem 25 procent.

Hovořil jste o tom, že se v poslední době změnil vztah developerů k realitním kancelářím. Co je konkrétně v tomto směru nového?

Ten rozdíl je poměrně zásadní. Většina developerů si ještě před rokem prodávala sama a myslela si, že to všechno v pohodě zvládne. Jenže prodej má své určité parametry, proto nyní přichází poměrně hodně developerů a chce s námi spolupracovat. Hlavním důvodem je to, že pro nás je prodej nemovitostí hlavní činností, specializujeme se na to. Máme své možnosti, máme distribuční síť po celé republice, to znamená, že nabízíme mnohem větší šanci prodat nemovitost podle představ developera.

Jste ochotni prodávat byty každého developera, nebo si můžete říci, že tyto byty jsou neprodejné a prodávat je nebudete?

Záleží to samozřejmě v první řadě na lokalitě. Určitě je na trhu mnoho neprodejných projektů, které byly postaveny na nesmyslných místech nebo tam třeba chybí komunikace a podobně. Vždy ale záleží na dohodě realitní kanceláře a developera.

Jaké byty se momentálně nejlépe prodávají?

To záleží na lokalitě, takto zevšeobecnit to nelze. Pokud jde třeba o Prahu, myslím si, že tady ceny bytů neklesají tak rychle, jak se mnohde píše. Zájem je stále o cihlové byty a obecně o nové byty. Na druhou stranu se starší cihlové byty dají sehnat za zajímavé ceny.

Předpokládáte další pokles cen bytů?

Obecně si myslím, že ceny poklesly už dost zajímavým tempem a další výrazný pokles už nebude.

V poslední době se na realitním trhu často hovoří o tom, že by živnost makléře měla být živností vázanou a že by měla vzniknout určitá certifikace realitních kanceláří. Přispěje to podle vás ke kultivaci trhu? Lze v tomto směru zaznamenat nějaký pokrok od vizí k činům?

Musím říci, že podstatné je především vybudovat systém objektivní certifikace makléřů. Tu by zajišťovala nějaká instituce. Naopak názor, že vázaná živnost vyřeší problémy trhu, považuji za poněkud lichý. Problémy trhu by pomohla vyřešit i určitá koncentrace, myslím si, že do pěti let zůstane na trhu několik málo realitních řetězců, které budou mít výrazný podíl na trhu a s tím spojenou sílu prosadit nějaký certifikát kvality. Na základě toho by pak měla vzniknout silná asociace, která bude hájit zájmy realitních kanceláří. Pak bude prostor řešit vázanou živnost makléře. Pokud se budeme zabývat pouze prosazováním vázané živnosti, dopadneme jako na Slovensku. Tam to vázaná živnost je, a kvalitu práce realitních kanceláří to příliš neovlivnilo.

Kdo by měl podle vás udělovat certifikace?

Nemyslím si, že by na to měl vzniknout nějaký nový úřad, ale buď by se silní hráči na trhu dohodli sami na určité certifikaci třeba v rámci oborové asociace, nebo by to musel nějak řešit stát.

Většina nemovitostí na českém trhu se stále prodává mimo realitní kanceláře. Proč stále přetrvává nedůvěra v realitní kanceláře?

Je to především důsledek špatných zkušeností s nekvalitními realitními kancelářemi, je to kvůli špatné kvalitě práce některých realitních kanceláří. Zákazníci často netuší, co by jim spolupráce s realitní kanceláří měla přinést. Nevědí, co mohou a nemohou požadovat od realitní kanceláře.

Nechybí zde silná asociace realitních kanceláří?

Jsem velkým zastáncem silné profesní organizace, která bude hájit oborové zájmy, ale i zájmy kvality. Ideální varianta by pro mne byla, kdyby tady existovala podobná instituce pro realitní kanceláře, jako je třeba Advokátní komora.

Co brání tomu, aby podobná komora vznikla už nyní?

Především tomu brání to, že velké řetězce zatím nemají takovou sílu komoru zřídit a zajistit její fungování. Je to ale jen otázka času, než naberou sílu a začnou se angažovat i tímto směrem. My například potřebnou sílu nabereme velmi rychle, je otázkou, zda se to podaří i jiným subjektům na trhu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!