Developeři letos nemohou očekávat změnu k lepšímu | E15.cz

Developeři letos nemohou očekávat změnu k lepšímu

Pokud chce developer přežít současnou krizi realitního trhu, bude muset být mnohem vstřícnější k požadavkům kupujících. Tvrdí to obchodní ředitel společnosti Lexxus Petr Višňovský. „Z cenové diferenciace lokalit a projektů budou těžit kupující,“ říká.

Které zásadní okamžiky loňského roku ovlivnily současný realitní trh?

Byly to především dva faktory. Jednak zvýšení sazby DPH z pěti na devět, respektive 19 procent u nových bytů a domů od ledna 2008. Druhým výrazným faktorem byla samozřejmě finanční krize, která se začala projevovat v polovině roku a realitní trh se stal jednou z jejích prvních obětí.

Jaký bude rok 2009?

Pokud jde o developery, nelze letos vzhledem k aktuálním informacím o kondici naší ekonomiky očekávat zásadní změnu k lepšímu. Budou se soustřeďovat především na dokončení a doprodej již rozestavěných projektů. Na trhu bude docházet k výraznější cenové diferenciaci jednotlivých lokalit a projektů. Z této situace budou profitovat především kupující, jejichž individuálním požadavkům budou developeři mnohem přístupnější než v předchozích letech. V neposlední řadě budou developeři o své klienty důrazněji bojovat. Benefity, slevy a výhody už nebudou jen sezonní výjimkou, ale běžnou součástí nabídky u většiny projektů.

Mluvíme o lepším přístupu ke klientovi, o nižších cenách a bonusech, ale budou chtít lidé vůbec letos byty kupovat?

To každopádně. Ale my působíme především v Praze. A tady je situace přece jen trochu jiná. Ti, kteří aktuálně chtějí nebo musejí řešit bytovou situaci, jsou většinou lidé, kteří vědí, že tu ve svém oboru dlouhodobě najdou uplatnění lépe než kdekoli jinde.

Jaký bude tento rok pro Lexxus?

Krize zasáhla celý realitní segment a naše společnost samozřejmě není výjimkou. Projevila se především v pozastavení našich aktivit v balkánských a východoevropských zemích. Aktuální situaci v jednotlivých zemích průběžně sledujeme.

Developeři dnes do boje o klienta vyrazili s nejrůznějšími výhodnými akcemi, slevami, bonusy. Který vám připadá nejoriginálnější?

Ze zkušenosti mohu potvrdit, že benefity v podobě nového auta k pořizované novostavbě klienty zajímají. Také reagují velice pozitivně na nabídky, ve kterých za ně developer hradí po dobu jednoho až dvou let hypoteční splátky.

Nebyla by jednodušší a poctivější marketingová kampaň ve stylu - prodávám méně bytů, proto je zlevňuji o 300 či 400 tisíc?

Jednodušší určitě, osobně však v takovém sdělení postrádám hravost, kreativitu.

Možná by lidé v době krize víc než originalitu ocenili peníze. Splácení hypotéky ano, ale co s autem, když už například jedno mám?

Nemohu mluvit za developery. Jsem však přesvědčen, že pokud bonus (auto či cokoli jiného) nechcete, budou akceptovat snížení ceny bytu o hodnotu tohoto bonusu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!