Bydlení na lodi se těší vzrůstající oblibě | E15.cz

Bydlení na lodi se těší vzrůstající oblibě

25. srpna 2010 • 10:26
Jednou ze stále častěji využívaných možností nejen pro druhé bydlení je obyvatelná loď. Celoroční bydlení na lodi v Čechách získalo popularitu díky prvnímu ze série neobvyklých nápadů Saturnina ze stejnojmenné knihy Zdeňka Jirotky, když všehoschopný sluha přestěhoval svého nic netušícího pána na hausbót kotvící v Praze na Vltavě.

V šedesátých letech minulého století se hausbót, možná i díky nesmírně oblíbené knize, stal snem mnoha Čechů. V žádném případě se ale nejednalo o sen o celoročním bydlení na řece. Většina hausbótů byla stavěna k účelům rekreačního, občasného bydlení. Majitelé nepočítali s tím, že by na lodi trávili nevlídné a především studené podzimní a zimní měsíce, a tomu se tehdejší hausbóty uzpůsobovaly technologicky. V podstatě to nebylo nic jiného než jednoduché chatky plovoucí na vodě. Valná většina z nich nebyla vybavena motorem, a tak jejich možnosti někam doplout se omezovaly na absolutní minimum. Po dobu své životnosti zůstávaly hausbóty ukotvené na jednom místě a posouvaly se pouze při nutných opravách nebo údržbě, kterou nebylo možné provést na vodě.

#####Hausbóty začaly být postupně na obtíž

Charakteru dočasného bydlení se přizpůsobovala konstrukce, která obvykle postrádala funkční zásobníky na odpad, obytné nástavby se prakticky tepelně neizolovaly a provizorně se řešilo topení, stejně tak jako toalety a koupelna a spousta dalších, v běžném domě neodmyslitelných vymožeností. Úsporná jednoduchost se posléze stala nejdůležitější příčinou jejich ústupu ze slávy. Z pohledu stávajících předpisů se hausbóty proměnily v plovoucí zdroj ekologického znečištění a stále tvrdší podmínky provozu je začaly vytlačovat z přehrad a řek.

Další ránou klasickým hausbótům bylo zdražení provozu spojené s vysokými cenami nájmu stání v kotvištích a přístavech. Celoroční bydlení na řece má v Čechách jen nepatrnou tradici. Naproti tomu například v Anglii, Nizozemsku, ve státech Beneluxu, Německu a také ve Francii je to přesně naopak. Nápad přestavět říční dopravní loď pro potřeby bydlení se patrně zrodil na více místech západní Evropy současně. Symbolem bydlení na řece se ale nepochybně staly anglické The Dutch Barges, někdy nazývané přímo The England Barges. Původně to byly lodě stavěné již od poloviny 19. století podle podobného technického a dnes bychom řekli designového vzoru, které byly určeny ponejvíce pro přepravu uhlí. Když je postupně vytlačila železnice a nákladní doprava, zůstaly ve velkém množství nečinně stát v kotvištích nebo vytažené na březích. Ukázalo se, že jsou téměř optimální k přestavbě k obytným účelům.

#####Z klasického bytu nechybí téměř nic

Uvnitř najdete obytný prostor slušné velikosti, který navazuje na dostatečně velkou a plně vybavenou kuchyni. Anglické zvyklosti předpokládají, že „normální“ byt má dvě ložnice. Barges tak většinou disponují jednou ložnicí na přídi a další na zádi, i když se vyskytují různé odchylky v umístění. V našich poměrech bude asi většina majitelů preferovat místo jedné z ložnic jednoduchou pracovnu nebo pokoj pro děti. Vybavení lodi odpovídá vysokému standardu. Pravděpodobně nejoblíbenější jsou repliky interiéru ve stylu art deco. Barges ale snesou i moderní design a záleží hodně na vkusu majitele, který ostatně může do výsledné podoby interiéru bez větších překážek zasahovat svými individuálními požadavky.

Kuchyň je vybavena všemi běžnými přístroji a snadno se sem vejde i pračka. Koupelna a toalety mohou být pro mnohé až překvapivě velké a téměř se neliší od těch suchozemských. Odpady jsou většinou řešeny za pomoci technologií oddělujících vodu od pevného odpadu a splňují všechny ekologické i praktické požadavky. Lodě jsou dobře tepelně izolovány za pomoci technologií, které se v mnohém podobají postupům používaným při realizaci moderních půdních bytů. Topení v náročnějších verzích využívá rekuperace tepla, ale v každém případě poskytuje dostatečný komfort k celoročnímu bydlení.

#####Obytná loď může, ale nemusí jezdit sama

Plavidlo určené k bydlení může, ale nemusí být vybaveno vestavěným motorem. Někdy se předpokládá, že bude dlouhodobě zakotveno a k přesunu dojde jen jednou za několik let, k čemuž postačí přetažení jinou, motorovou lodí. Lodě získávají certifikáty od Státní plavební správy, které se v mnohém podobají principu stavebního povolení a kolaudace. Důležité jsou přidělené kategorie A až D, které označují různou schopnost plavby lodě na řece (A a B) a možnost příbřežní plavby na moři (C a D). Plavba po řece není úplně levnou záležitostí díky cenám nafty a rozličným plavebním poplatkům. Stejně tak to není zrovna rychlý způsob dopravy, a tak se lodě často na delší vzdálenost převážejí kamiony nebo jinými, většími plavidly.

Dutch (England) Barges rozhodně nejsou jediným typem obytné lodi. Možná ještě rozšířenější jsou tzv. narrow boats, které jsou vyloženě menším říčním plavidlem. Mohou být opět dlouhé až 18 metrů, ale většinou se vyskytují v menších délkách a hlavně bývají užší (obvykle okolo 3,6 metru). Jsou většinou jednodušší a levnější, určené hlavně pro rekreaci, ale stejně tak se setkáme s luxusními verzemi, které se plně vyrovnají velkým Dutch Barges. Specifickou kategorií jsou obytné motorové jachty, ale ty, až na nejluxusnější verze, slouží výhradně k rekreaci a nikoli k celoročnímu bydlení. Stále jsou ještě nabízeny klasické hausbóty, ale ty momentálně nepředstavují vyloženě módní trend v bydlení na vodě a jsou spíše okrajovou záležitostí.

#####Obytná loď není rozhodně levná záležitost

Nejmenší narrow boats obstaráte i v cenách okolo jednoho milionu korun. To jsou však spíše „obytné přívěsy“ na řece a v žádném případě to není plnohodnotná alternativa bydlení. Nová, kompletně vybavená motorová loď vhodná ke skutečně celoročnímu bydlení přijde přibližně na minimálně šest milionů korun. Komplikovanější je to v případě přestavby staršího plavidla, nebo dokonce renovace obytné lodi. V našich podmínkách to v každém případě rozhodně není nízkonákladové bydlení, jak je tomu naopak v některých jiných evropských zemích. K pořizovací ceně obytného plavidla je nutné připočítat další provozní náklady spojené zejména s kotvením a průběžnou údržbu. Obytné lodě dnes nabízejí desítky českých výrobců, kteří však momentálně svoji produkci prakticky výhradně vyvážejí do zahraničí, protože zájem domácích investorů zatím není nijak valný. Bydlení na řece je zatím především luxusem než dostupným snem věčných romantiků a snílků, pro které je nedostižným vzorem ničím nespoutaný Saturnin.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat