Tjep - design z Nizozemska | E15.cz

Tjep - design z Nizozemska

30. března 2009 • 11:51
Ačkoli je Nizozemsko malá země, vzniká tady velmi zajímavý a v Evropě oceňovaný design. Jedním z nepřehlédnutelných studií je i Tjep.

Tjep není studio nebo designérský ateliér v pravém slova smyslu. Tým pod vedením Franka Tjepkemy se pohybuje napříč rozličnými oblastmi: od produktového designu, přes navrhování restauračních interiérů, kaváren, obchodů až po grafiku korporátních identit a obalů. Studio v Amsterdamu založil - a také po sobě pojmenoval - Frank Tjepkema.

Dnes jeho malý tým pracuje pro velké nadnárodní klienty, jako je například Droog design, British Airways, Camper, Heineken nebo Ikea. „V každém projektu se dá podle mne najít něco zajímavého. Něco, co můžete nazřít úplně jiným způsobem.

Proto každý náš nový projekt začínáme otázkou ,,Proč?“. Potom samotný proces - od téhle první otázky k realizaci - je delikátní koktejl inovativních myšlenek, jež ale musejí být spojené s funkcionalitou a vizuální elegancí,“ říká o svém přístupu Frank Tjepkema. „Když to shrneme, specializujeme se na trojrozměrné projekty z oblasti produktového designu, doplňků, nábytku, na interiérovou architekturu a korporátní design,“ dodává.

#####Villa Sofa: sedněte si

Představujeme dva loňské projekty, které Tjep navrhl. Prvním je obchod pro novou nábytkovou značku Vila Sofa. „Kdybych měl tuto firmu charakterizovat, je někde mezi klasickým obchodem s nábytkem a Ikeou. Míněno především z hlediska dostupnosti prodávaného zboží. To, co si tady vyberete, vám do dvou dnů doručí.

Použili jsme tento motiv rychlosti: zboží je ve skladu - obchodě, odkud vám ho rychle doručí,“ říká Frank. Celkový koncept obchodu pak kombinuje dva základní motivy: skladový prostor a intimní prostor vašeho bytu. Stejně tak se toto spojení odrazilo na dekorativních prvcích v obchodě. Pohodlné sedačky opravdu v určitou chvíli působí, jako by stály přichystané ve skladu. Na druhou stranu tento „chladný“ princip zlidšťuje stěna se záměrně dekorativními prvky: okna a velký lustr, který vlastně ani není lustrem, se vznášejí v bílé ploše a společně se světly prostor modelují. Jako vtipný prvek, který si ovšem zapamatujete, působí mobilní zákaznické terminály: když si vyberete své sofa, personál k vám přijede s originálně navrženým stolkem a vy - z pohodlí svého nového gauče - zaplatíte.

#####Nový pivní svět

Tohle pivo jste asi už pili, protože jde o jeden z největších globálních pivovarů. „A co uděláte, když vás Heineken osloví, abyste jim navrhli jejich první obchod? Ne pivnici nebo restauraci, ale obchod. Navíc v samotném centru Amsterdamu,“ uvádí druhý projekt z loňského roku Frank.

Pochopitelně můžete vybrat nábytek a nějak ho umístit do daného prostoru, ale ve studiu Tjep se domnívali, že by jejich přístup měl být komplexnější. Navíc šlo o šest historických budov v centru města, takže idea zněla: Extra vychlazený Heineken s vámi pohne. A zároveň jde doslova o globální pivo, které hýbe celým světem. Proto z něj Tjep vytvořil dynamické struktury, které jsou jak na podlahách, tak na stěnách a charakteristická zelená láhev jasně říká: Ano, toto je svět Heineken.

Stal se z ní dominantní prvek interiéru, jejž designéři doplnili o LED diody, tedy studené světlo. Mimochodem jde o první obchod v Evropě kompletně osvětlený tímto moderním typem svítidel. Pak zde najdeme obří lednici, kde jsou umístěny vzorky piva ze všech koutů světa, celkem se sem vejde kolem 600 láhví piva Heineken. „Když procházíte obchodem, cítíte chladivý závan skutečného mrazu vycházející z loga firmy (což je skutečný led na kovovém podkladu). V hlavním prostoru vede monumentální skleněné schodiště, opět v zelené firemní barvě.

Obchod je rozčleněný do čtyř hlavních sekcí: část s oblečením a módními doplňky, obchod s pivem, kde je i obrovská třípatrová lednice. Třetí částí, kterou byste tady asi nečekali, je nahrávací Refreshing Sounds Studio, kde hlavně mladší ročníky mohou experimentovat s hudbou. A poslední je sekce věnovaná cestování, prodeji vstupenek na akce, které Heineken podporuje.“

[file:2492:small:left]

#####Směs interiérového designu a piva

Když se loni v červenci tento concept store otevíral, byla to absolutní novinka, především z marketingového hlediska. Pivařské město, jakým Amsterdam bezesporu je, má najednou takový cool obchod. Nesedí se v něm u dlouhých dřevěných lavic nad korbely piva, ale je to směs interiérového designu, hudby, módy, cestování a zážitků… a abychom nezapomněli: také piva. Marketingový manažer nizozemského Heinekenu Herwin van den Berg komentuje tento obchod: „Heineken The City od Tjepu je concept store, který stimuluje všechny smysly. V přeneseném významu slova jsme tady chtěli naplnit náš globální slogan ,Heineken - Serving the planet’.“ Obě představené realizace ukazují moderní směry, kterými se dnes design ubírá. Platí pro ně označení multidisciplinární, protože designér v takových případech není jen návrhář nábytku, materiálu nebo osvětlení, ale musí rozumět obchodnímu modelu svého klienta. Musí ho posunout dál, správně oslovit cílovou skupinu a nabídnout jí odpovídající příběh.

Kromě prostorové kompozice a designu stojí před úkoly, jak zaujmout, podpořit značku a vlastně „sloužit“ tomu, kdo si u něj realizaci zadává.

Tjep. Frank Tjepkema Tjep. Frank Tjepkema (*1970) je nizozemský designér, který společně s Janneke Hooymans (*1974) založil v roce 2001 Tjep. Janneke loni v létě ze studia odešla a založila vlastní značku ThisIsJane. Práce Tjepu byly publikovány v řadě světových časopisů. www.tjep.com

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!