„Skládám stavbu jako báseň“ | E15.cz

„Skládám stavbu jako báseň“

I v malém městě na hranicích republiky může vyrůst velká architektura. Nepochopení místní veřejnosti pro linie ve světě dávno uznávané, neustálá nutnost dokazovat ve zdejším teritoriu právo na svůj názor, nikdy nekončící boj, který přichází s každou další zakázkou – to jsou těžké podmínky, jež tříbí charakter nadaného ateliéru RG projekt.

Naše stavby jsou na Varnsdorfsku kontroverzní, říká o mnohaleté práci RG projektu Radomír Grafek a mluví zároveň i za kolegu Zdeňka Navrátila. „Když jsme se pustili do první stavby s naším dnes již typickým rukopisem, musela se změnit místní stavební vyhláška. Ta původní nedovolovala ploché zastřešení rodinných domů a nám se mnoho let neměnná opatření podařilo díky pomoci městského architekta prorazit. Lidé nás tu buď milují, nebo nenávidí,“ dodává k současné situaci.

#####Pocta Le Corbusierovi

[file:12320:small:right]

První ze série „jiných“ staveb patřila úspěšnému podnikateli německého původu, který přišel do českého pohraničí péct pardubický perník. Dal tehdy mladému ateliéru důvěru a zainvestoval do vily, která čistotou stylu připomíná mistry funkcionalismu. Ostatně, Radomír Grafek se obdivem k Le Corbusierovi a dalším velikánům světové architektury netají. Uznání a respekt ke zdrojům moderní architektury však sám o sobě nestačí. Pro hlubší zápis do povědomí lidí a vyrytí vlastních iniciál do mapy je potřeba také talentu, píle a vůle prorazit. Stavby s podpisem RG jsou rozpoznatelné svou jednoduchou hmotou, převládajícím bílým laděním a do detailů dotaženými technickými prvky v interiéru. Pro jednotu celkového dojmu ze stavby je nezbytné propojení exteriéru s vnitřním prostorem. I v tomto bodě se návrháři RG projektu setkali u svého prvního velkého investora s naprostou vstřícností.

Purismus venkovních forem přechází plynule do vnitřní části stavby: „Nikdy nerozděluji dům na exteriér a interiér, znamená pro mě jednotný koncept. Vlastně postupuji spíš od vnitřku stavby směrem ven,“ popisuje pan Grafek. Ze společných diskusí s majitelem vznikl jednoduchý interiér neutrálních barev, v němž dominují především materiálové plochy – pásy prosklených stěn po celé délce na jih otevřeného průčelí, horizontální antracitová velkoformátová dlažba spojující celé přízemní podlaží, tentýž princip zopakovaný ve vyšším patře s plovoucí podlahou se vzorem exotického dřeva wenge, vertikální betonová stěna propojující obě podlaží. Temně hnědé dřevěné akcenty a občasná tmavá červeň pak interiér proteplují a do maximální strohosti vnášejí prvky příjemné pro oko i na dotek. Tvůrčím rozletem a precizním zpracováním dvojice Grafek–Navrátil beze zbytku naplnila vize majitele.

#####S požehnáním investorů

„Bez dobrého investora nepostavíte dobrý dům. Vydává se vám napospas a je samozřejmé, že za svoje peníze chce kvalitu. Nemůžu vytvářet domy jen sám pro sebe, jsou zrcadlem lidí, a pokud bych šel proti nim svou vlastní představou, nebudou v takové stavbě bydlet. Nakonec je nejdůležitější, aby v ní měli dobrý pocit. Lidé mají právo říct, po čem touží. Nehodnotím jejich požadavky, ale hledám v nich harmonii, lad, rovnováhu,“ vysvětluje svůj přístup Radomír Grafek. Nutno podotknout, že nezaměnitelné stavby RG projektu rostou v nejsevernější části Čech především na objednávku konkrétního typu lidí. Jedná se často o osobnosti, jejichž působnost a úspěch sahají za hranice naší republiky a jejichž představy se plně neslučují s tradiční místní zástavbou. Novátorský přístup k architektuře zcela jistě souvisí i s širším rozhledem životním.

„Nepřicházejí k nám lidé, kteří chtějí klasickou stavbu. Chtějí něco jiného a na mně je, zjistit co. Člověk se během konzultací nad projektem stává téměř součástí rodiny. Musí toho o investorovi hodně vědět. Jako by prohlížel rodinné fotografie, album. Dává otázky a potřebuje vycítit, která fotka je nosná a která se dá odhodit,“ říká k procesu tvorby pan Grafek. „Skládám dohromady střípky pocitů, jaké by lidé chtěli doma mít, slova, která vyřknou. Skládám z nich stavbu jako báseň.“

#####Síla je ve spojení

Tím ovšem neprozrazuje celý tvůrčí recept. Tandem Grafek–Navrátil nevznikl roku 1995 náhodně, každý z nich přidává do společného díla vlastní talent, jeden doplňuje druhého. Zatímco Radomír Grafek má svůj rituál, kdy sám v ranních hodinách prociťuje místo stavby a ručně načrtává kresby, Zdeněk Navrátil usazuje fantazie kolegy na pevnou zem a neúnavně rozkresluje projekt do stavební dokumentace. „Jezdím na parcelu nasávat informace, už o nich ani nepřemýšlím. Dávám jim prostor a nechávám je bez omezení pracovat. Z chaosu se pak rodí řešení a základní koncept. Procházím všechny slepé uličky, hodně skicuju, gumuju – a když se na konci ohlédnu, vidím vše jasně. Jednoduchost tak vzniká až ze složitosti na konci tvůrčího procesu,“ dodává pan Grafek.

Že spolupráce dvou odlišných povah funguje, dokládá množství realizací v širokém spektru od rodinných domů přes návrhy bytových a kancelářských interiérů až po řešení občanské vybavenosti. Oba si zakládají na tom, že svoji firmu vydupali z nuly. Každý z nich prošel klikatou cestou (mistrování na stavbách, práce na stavebním úřadu, zaměstnání rozpočtáře), každá z profesí je potřebným stavebním kamenem v současné praxi. Základním zlomem v rozhodnutí založit vlastní projekční ateliér bylo pro Radomíra Grafka setkání s architektem Šonským. Teprve dlouhé diskuse a velkorysá podpora staršího kolegy dodaly odvahu k samostatnému kroku. Profesní průpravou pak byly RG projektu některé ze zásadních realizací, při jejichž výstavbě získal zkušenosti a vydobyl si vlastní styl. K nim patří i polyfunkční objekt, bývalá výměníková stanice tepelné soustavy města Varnsdorf přestavěná v režii místních rodáků na pět samostatných provozoven a prodejních jednotek se společným sociálním zázemím. Ve vertikální hmotě věže jsou situovány kancelářské a skladové prostory.

K dalším milníkům ateliéru patří rekonstrukce bývalého areálu traktorové stanice v Dobranově na sídlo společnosti Krofian CZ a projekt přestřešení zimního stadionu ve Varnsdorfu. Z Varnsdorfu se práce RG projektu rozšířila do Liberce, Děčína, České Lípy i Nového Boru a pomalu natahuje prsty dál přes dvougenerační rodinný dům v Žatci až do Prahy, kde dnes navrhují Viladům v Suchdole.

#####Čistý prostor pro ducha stavby

Budoucí směřování ateliéru nepodléhá konkrétním vizím svého zakladatele, přání Radomíra Grafka se spíše odvíjí od domu k domu. Jedná se tak trochu o permanentní přelévání touhy po dobrých investorech, schopnosti navrhnout pěkný dům a po dobrém pocitu při jeho dokončení. V průměru deset projektů v různých fázích rozpracovanosti najednou často představuje silný tlak. Dodnes si své stavby také majitelé firmy dozorují i mistrují, stává se proto, že ne vždy zaměstnanci vydrží perné tempo a puntičkářský přístup vedení. „Mým přáním je především mít kolem sebe tým tvůrčích a spokojených lidí. Nebaví mě těšit se z hotové práce sám,“ říká ke svým představám pan Grafek. A co je základním filozofickým rámcem, který na stavbách zanechává punc RG projektu? Vidí jej v jasných konturách: „V bílých čistých prostorách s dobrým světlem nemůžete nikoho urazit. Jednoduchý interiér si majitel zateplí po svém, ani puristický dům však nesmí být studený, musí mít ducha. Ano. V čistém prostoru je místo na ducha.“

*

Radomír Grafek, *1970 Zdeněk Navrátil, *1973

Vystudovali Střední průmyslovou školu stavební v Liberci. Od roku 1995 spolupracují v projekčním ateliéru RG projekt. Činnost ateliéru je od jeho vzniku zaměřena na kompletní zpracování dokumentací ve všech oblastech architektonické a designové tvorby, a to od architektonických a urbanistických souborů až po návrhy a realizace interiérů a výrobu vlastní řady designového nábytku. V současné době jsou součástí ateliéru Ing. Pavel Schilling, Ing. Petra Zrnovská a Ing. Helena Grafková. www.rgprojekt.cz

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!