Růžový králík ze Španělska | E15.cz

Růžový králík ze Španělska

5. února 2009 • 00:00
Mladý španělský designér Jaime Hayón je hvězda, která oslňuje svým smyslem pro humor, kreativními návrhy a novým pojetím starých forem.

Jaime Hayón je španělský umělec a designér. Narodil se v Madridu v roce 1974, kde vystudoval průmyslový design. Posléze pokračoval v Paříži, v roce 1997 pak začal pracovat v Itálii pro jednu z firem skupiny Benetton. Tady si ho o rok později všimli Luciano Benetton a guru komunikace Oliviero Toscani, který tehdy vedl oddělení designu. Hayón začal pracovat na designu interiérů obchodů Benetton, ale současně s tím navrhoval i výstavní a restaurační interiéry. V roce 2004 se osamostatnil a začal pracovat ve vlastním studiu na řadě různých projektů. Ať už to byly hračky, nábytek, interiérový design, stejně jako umělecké instalace. Vždycky překračoval hranice mezi designem a volným uměním: postupně si vytvořil velmi osobitý styl, který ho vlastně během pouhých pár let vynesl na výsluní evropské scény.

Dnes patří mezi známé designéry a jeho tvorba je často publikovaná. Důvodů je hned několik: Jaime Hayón je sympatický a vtipný chlapík, který pro žert nejde daleko. Jeho tvorba je zajímavá i pro široké publikum a v neposlední řadě rád provokuje svou bezprostředností, s níž na první pohled míchá páté přes deváté.

#####Multitvorba

Přesto jeho práce s porcelánem, stejně jako s nábytkem, plná záměrných citací a eklektismu, není samoúčelná. Navrhuje světla, nábytek, pracuje pro firmy, jako je Bisazza, Moooi, Established and Sons, Camper, nebo pro slavnou španělskou porcelánku Lladro, jejímž je kreativním ředitelem. Britský časopis Wallpaper ho vybral mezi desítku nejzajímavějších designérů roku 2006, poté dostal i cenu Elle Deco International Design Award. To jsou jen v kostce úspěchy letos pětatřicetiletého designéra, jeho tvorba je ovšem zajímavá právě svým svěžím přístupem a hravostí.

Ať už to je zelená houpací slepice pro děti nebo interiéry módního obchodu Camper, Jaime Hayón kombinuje luxusní výraz s popovým mainstreamem. Královská křesla vyvedená ve zlatě nebo ve vysoce lesklých barvách vlastně nejsou tak úplně jenom pro krále, mladý španělský designér si je vezme do parády a udělá z nich baroko třetího tisíciletí. Pak se nechá na obálku časopisu vyfotit v infantilním kožíšku růžového králíčka a buďte si jisti, že ho nepřehlédnete. „Jako dítě jsem chtěl být kuchař, ani mne nenapadlo být designérem,“ odpovídá se smíchem na otázku, čím chtěl být. „Své návrhy připravuji šest kilometrů nad zemí, protože vlastně pořád cestuji,“ dodává.

Všechny dosavadní projekty pro něj znamenaly novou výzvu, ovšem za jeden z nejdůležitějších považuje svoji vůbec první výstavu v galerii Davida Gilla, kde poprvé potkal ty správné lidi. Když mluví o tom, co ho inspiruje, rád se zmiňuje o tvorbě umělce Jeffa Koonse, známého hyperrealistickými, někdy až pornografickými plastikami. Jeho „sofistikovaný kýč“ mě vlastně baví, říká Hayón.

#####Sen, nebo kýč?

I jeho tvorba je v mnoha ohledech taková: vědomě si pohrává s kýčem, současnou popkulturou a rád se stylizuje do dětských nebo pohádkových rolí. Tak nechal před pár lety ve výstavním stánku italského výrobce mozaik, firmy Bisazza, vyrůst obrovského panáčka z pohádky, národní postavičku Pinochia, vykládaného drobnými skleněnými kostičkami. Další instalace nazvaná Jet Set bylo luxusní nadzvukové letadlo, opět pro Bisazzu.

„Byl jsem šťastný, že mohu vytvořit něco humorného a sofistikovaného. Tak co třeba letadlo? Je ze sklolaminátu a stříbrné mozaiky, která mu dává luxusní charakter, doslova z letadla dělá surreálný objekt. Připomíná mi to slavné scény z hollywoodských filmů - blýskavá stříbrná a divadelní instalace plná ostrých světel. Představte si k tomu dva milence v kokpitu letadla, jak popíjejí šampaňské při cestě kolem světa. Jet set je obývací pokoj - letadlo. Je to umělecký objekt a sen,“ komentoval Jaime Hayón svůj objekt. Podobně postupoval při návrhu interiérů restaurace La Terraza del Casino v Madridu. Spektakulární, nový a oslňující jsou adjektiva, která nejlépe charakterizují jeho balancování mezi minulým a budoucím světem v interiéru. Je to retrointeriér? Nebo je naopak naprosto současný? Když se podíváme na kombinaci rokokových křesel v novém pojetí s mnoharamennými lustry, je jasné, že takový interiér se jen tak nevidí. A v tom je tajemství Hayónova úspěchu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!