Milán plný designu | E15.cz

Milán plný designu

Jako každý rok se v Miláně konala největší evropská výstava designu Salone Internazionale del Mobile. Na novém výstavišti ve Rho-Pero se během necelého týdne sjelo více než čtvrt milionu lidí z celého světa. Milán se každoročně na jaře stává místem, kde je možné sledovat, kam směřuje vývoj v oblasti nábytkářství a designu.

Když se ekonomice daří dobře, luxusní zboží se prodává také dobře a trh roste. Když přijde útlum, nebo dokonce – tak jako aktuálně – propad, luxusní segment to pocítí jako první. Tak by se dala ve zkratce charakterizovat situace na poli designu, nábytku a bytových doplňků. Celosvětová krize ekonomiky, jež se od loňského léta převalila přes celý svět, se na poli designu projevila v plné síle. První čtvrtletí letošního roku bylo pro výrobce zdaleka nejslabší za posledních deset, ne-li dvacet let. Někteří nepřežili a trh obecně se velmi zpomalil. Ti nejsilnější evropští výrobci hlásí propad prodejů o dvacet, ale i čtyřicet procent. Klesají nejen prodeje, ale také investice do nových kolekcí a do výzkumu.

To všechno bylo na milánském veletrhu letos patrné, i když ne na první pohled. Kdyby se návštěvník díval jen na velkolepé výstavní stánky a expozice, mohl by získat mylný dojem, že se nic neděje. A milánská přehlídka je stále jednou z určujících pro každoroční vývoj. To stále platí: k vidění byly nové kolekce, uzavíraly se nové kontrakty a všichni sondovali, jak to vlastně je. Zajímavé bylo i spojení etablovaných firem se „satelitními“ programy (především na vyhlášené Zona Tortona) a akcemi ve městě.

Firmy se z výstaviště přesouvají do hal a alternativních prostor, kde představují své novinky.

#####Místo setkávání a schůzek

Salone del Mobile je společně s kolínským veletrhem IMM každoroční přehlídkou síly a (dnes) aktuální stagnace současného designu.

Obchodnímu rozměru sekunduje doprovodný Salone Satelite, přehlídka škol a dosud neetablovaných autorů. Obvykle se ale do Milána jezdí především kvůli prezentacím jednotlivých firem v showroomech, prodejnách a výstavních prostorách Milána. K hlavnímu veletrhu se každoročně konají další doprovodné akce, letos byly zaměřené na trendy v osvětlení. V této oblasti určitě stojí za zmínku odchod slavného Ingo Maurera z aktivního působení.

Nepřehlédnutelní byli opět „hrdinové“ současného designu Phillipe Starck, Karim Rashid a nově o sobě čím dál víc dává vědět designérka Patricia Urquiola. Ta pracuje pro řadu světových firem a její návrhy na milánském veletrhu patřily k tomu velmi zajímavému.

Milánský veletrh byl – ostatně jako je tomu u většiny veletrhů – především určený k setkávání a schůzkám. Jak bylo řečeno, světová krize zasáhla všechny oblasti designu. Přesto měly letos premiéru dvě zcela nové značky. První je italská značka Skitsch, kterou založil Renato Preti, jenž pracoval pro značky jako Unopiu, B&B Italia nebo v poslední době pro Moooi. Jejich šestisetmetrový showroom v centru Milána ukazoval kromě vlastních produktů také výrobky dalších firem, takže Skitch je založen především jako obchodní (a velmi drahá) značka. Umělecké vedení má na starosti Cristina Morozzi a mezi oslovenými designéry najdeme z tuzemska Bořka Šípka a Jiřího Pelcla. Druhou novinkou na mapě evropského designu je francouzská značka Moustache. Tu založili Stéphane Arriubergé a Massimiliano Iorio, mimo jiné partneři ve firmě Domestic. Ti dali dohromady podobně smýšlející skupinu designérů a pod značkou Moustache představili velmi decentní koncept interiérového designu (v sortimentu najdeme práce tvůrců, jako jsou Françoise Azambourg, skupina BigGame, Matali Crasset, Ana Mir + Emili Padrós a Inga Sempé).

#####Přetrvává zájem o netradiční barevné kombinace

A kdybychom měli pojmenovat na závěr hlavní trendy letošního milánského veletrhu? Stále přetrvávají netradiční barevné kombinace, florální motivy a „retro“ nejen v čase, ale i prostoru směrem na Východ a do Orientu.

Každopádně klíčové nyní bude, jak se trh udrží a kdo přežije tuto (pro luxusní trh) velmi těžkou dobu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!