Inga Sempé - sólistka z Paříže | E15.cz

Inga Sempé - sólistka z Paříže

12. srpna 2009 • 09:09
Francouzský design není u nás příliš známý a na rozdíl od německého nebo italského, které dnes dominují, je Francie tak trochu stranou. Existují ale výjimky, jednou z nich je Inga Sempé.

Právem si můžeme položit otázku, zda vůbec existuje něco jako francouzský design. Těžko v dnešní globalizované době říct, že právě toto je francouzský design. Nebo český, italský… Samozřejmě každá taková nálepka dává určitou jistotu a zařazuje autora, případně výrobce, do správné škatulky, ale upřímně řečeno, mnoho nevypovídá. Řekněme tedy, že pokud je designér - tak jako nyní Inga Sempé - z Francie, pak se mluví o francouzském designu. Na druhou stranu pracuje pro slavné italské rodinné firmy, jako jsou Cappellini nebo Edra, takže jde o italský, nebo francouzský design? Nebudeme pokračovat v nekonečné diskusi o lokálním nebo nacionálním označení současného designu a představíme jednu z nejzajímavějších francouzských designérek, která společně s bratry Bouroullecovými nebo Jean Marie Massaudem patří mezi nejznámější představitele současné scény.

Inga Sempé ráda kreslí a jde jí to. Ostatně má to v rodině, její otec je francouzský ilustrátor Jean-Jacques Sempé, známý hlavně slavnými dětskými příběhy malého školáka Mikuláše. Tenhle klučina a jeho průšvihy, stejně jako ilustrace obálek časopisu New Yorker, Sempého proslavily po celém světě. Jeho dcera Inga vystudovala design na École nationale supérieure de création industrielle (ENSCI) v Paříži, kde studia dokončila v roce 1993. Vlastní studio otevírá po několika stážích v roce 2000.

#####Designérkou chtěla být už v dětství

„Designu jsem se chtěla věnovat od dětství, jen jsem neuměla říct: budu designér, protože jsem neznala tenhle název. Vždycky mě zajímaly krásné, funkční věci,“ odpovídá na otázku, čím chtěla být v dětství. Její byt je zároveň jejím studiem, miluje Paříž a nikdy by ji nevyměnila za jiné město. „I když je to čím dál tím dražší město určené hlavně pro turisty,“ dodává s povzdechem na adresu své milované metropole. Ráda pracuje sama, takže v jejím ateliéru nenajdeme desítky zaměstnanců ani tým asistentů. „Věnuji se navrhování předmětů pro každodenní používání, chci, aby byly jednoduché a stylově čisté. A také se dobře užívaly,“ komentuje svou práci. „Když jsem začínala, pochopitelně mne nikdo neznal a nic mi nezadával.

Dneska už je situace jiná a firmy samy přicházejí s tím, abych pro ně něco navrhla,“ popisuje Inga tradiční začátky. Na počátku její kariéry ji ovlivnil designér Marc Newson, jehož přednášku slyšela.

Nakonec v jeho kanceláři strávila půl roku a poté dva roky u Andréeho Putmana. „Ale vlastně mne frustrovalo dělat pro někoho jiného, tak jsem si založila vlastní studio. Chtěla jsem pracovat na svých vlastních věcech,“ vrací se ke svým začátkům. Doyen světového designu Andrée Putman, u něhož Inga Sempé pracovala, její práci komentuje: „Je v ní něco provokujícího a inovativního. Dokáže věcem dát nový tep a smysl, který byste v nich nehledali.“ Na čem se ale všichni shodnou, je její paličatost a pak také nechuť odpovídat na otázky spojené s jejím slavným otcem. A také říká, že nemá ráda umění, vývrtka ji prý připadá zajímavější než nějaký obraz od Moneta.“

#####Zabodovala návrhem křesla

Začínala pracovat pro firmy Cappellini a Edra, širší pozornosti se jí dostalo v roce 2007, kdy na veletrhu IMM v Kolíně nad Rýnem uvedla křeslo Moël (pro firmu Ligne Roset). Za tento návrh pak získala cenu Red Dot Award a byla nominována na cenu Designpreis der Bundesrepublik Deutschland 2008. Jak naznačuje už její název, je kolekce Moël postavena na jemném a příjemném pohodlí, slibuje uvolnění a bezpečí.

Název vychází z francouzského slova „moelleux“ vyjadřujícího měkkost a hebkost. Takže na tomto křesle můžete nejen sedět, ale i ležet, klečet, nebo jen tak polehávat. Podobně její sofa Chantilly (pro italskou Edru) charakterizuje měkké tvary a zároveň v sobě nese reminiscenci devatenáctého století a lehce buržoazní nádech.

Nebo lampa Plissé (navržena pro firmu Luceplan) má několik variant a sofistikovanou konstrukci, která ale vytváří nenucený a přirozený tvar. Jejím zatím posledním návrhem jsou lampy pro francouzskou značku Moustache, které představila v komorní premiéře na letošním milánském veletrhu. Papírové lampionky připomínají balony plující nad její rodnou Paříží. Inga Sempé je solitér nejen na francouzské scéně, její tvorba každopádně stojí za pozornost.

*

#####Inga Sempé

Narodila se v Paříži v roce 1968 v rodině slavného ilustrátora Sempého. V Paříži žije a pracuje. Vystudovala École nationale supérieure de création industrielle, vlastní studio založila v roce 2000. Získala ocenění Grand Prix de la Création en design de la Ville de Paris (2003). Patří mezi progresivní a oceňované současné designéry, pracuje pro světové firmy, jako jsou Edra, Cappellini, Ligne Roset, Baccarat, Pallucco nebo letos vzniklou značku Moustache. Prohlédněte si její portfolio na www.ingasempe.fr

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!