Český sklářský průmysl se vrací na výsluní

4. února 2011 • 09:40
Před rokem to vypadalo, že tradice českého sklářství končí, přesto vznikají nové značky. Během loňského roku vznikly dvě nové sklárny, které představily zajímavé sklo od předních českých designérů. Zdá se, že český sklářský průmysl pomalu vstává z popela.

Česká výrobní firma Bohemia Machine ze Světlé nad Sázavou představila na podzimní přehlídce Designblok novou kolekci designového skla. Pod uměleckým vedením Michala Froňka a Jana Němečka (studio Olgoj Chorchoj) vzniklo několik kolekcí nápojového skla. Art direktoři přizvali celkem šest designérů. „Jsme velmi rádi, že kolekce zahrnuje práce mistrů českého skla Františka Víznera a Vratislava Šotoly. Doplňují je návrhy Ronyho Plesla, Studia Koncern a naši nejmladší generaci českých designérů pak reprezentuje Mária Hostinová,“ představuje designéry Michal Froněk.

Aktivita sklárny Bohemia Machine vedené Jiřím Trtíkem je v dnešní situaci zcela výjimečná. Firma, která byla dosud známá jako výrobce sklářských technologií, nyní velmi ambiciózním způsobem vstoupila na nové pole. Limitované série a flexibilita jsou dvě hlavní charakteristiky, jimiž chce nová značka Bohemia Machine Glass uspět na světovém trhu s designovým sklem.

#####Mezigenerační spojení přineslo svěží vítr

Spojení klasické, modernistické tvorby Františka Víznera a Vratislava Šotoly se střední i nejmladší generací českých sklářských designérů přináší svěží vítr nejen na evropskou scénu. Loni se začaly pod značkou BM Glass vyrábět a prodávat nápojové sety Františka Víznera a studia Olgoj Chorchoj, jež hned během několika měsíců od uvedení získaly ocenění šéfredaktorů odborných časopisů na přehlídce Designblok. „Máme poměrně velkou zkušenost se zpracováním skla, zejména s jeho broušením. Zastavení výroby českých skláren by tedy mohlo mít za následek i nedostatek suroviny pro naši vlastní výrobu. Druhým momentem bylo i to, že jsem chtěl, aby sklářská tradice ve Světlé nad Sázavou pokračovala. Aby lidé, kteří se pohybovali v tomto oboru, mohli dál jít cestou svého životního poslání. Naše finální rozhodnutí totiž padlo v době, kdy se zastavil chod firmy Sklo Bohemia, a nebylo vůbec jasné, zda se podnik ještě rozjede,“ popisuje ředitel sklárny Jiří Trtík své rozhodnutí vybudovat novou značku.

#####Od Člověče, nezlob se k muffinům

Druhou výrazně viditelnou značkou českého skla na loňské podzimní přehlídce Designblok byla sklárna Brokis. Projekt spolupráce s českými designéry zahájily návrhy již jmenovaného studia Olgoj Chorchoj (Michal Froněk a Jan Němeček) a mladé designérky Lucie Koldové s Danem Yeffetem. Teo, Zubatá a Muffins je trojice, s níž Brokis startuje dlouhodobý koncept spolupráce s předními designéry. „Chceme pravidelně zvát české i zahraniční designéry ke spolupráci tak, abychom několikrát do roka uvedli novou kolekci svítidel,“ přibližuje ředitel firmy Brokis Jan Rabell. Kolekce Teo od studia Olgoj Chorchoj je inspirovaná figurkami ze hry Člověče, nezlob se a zároveň dětskou postavičkou. Druhá řada nazvaná Zubatá odkazuje k estetice 60. let. Obě jsou vyrobeny z třívrstvého opálového skla, které výborně rozptyluje světlo. Kolekce Lucie Koldové a Dana Yeffeta mimo jiné odrážejí dojmy designérky z jejího aktuálního francouzského pobytu.

Sklárna Brokis po těchto třech pilotních kolekcích, jež představila na pražském Designbloku, bude pokračovat v dalším rozšiřování vlastní produkce. Ta bude určena nejen na český, ale i evropský trh. „Situace ve sklářském průmyslu nás přesvědčila, že uzrál správný čas uskutečnit dlouhodobý sen. Bylo načase využít a aplikovat dlouholetou zkušenost při tvorbě a výrobě svítidel získanou ve sklárně, především velmi kvalitního triplexopálového skla muranského typu,“ říká Jan Rabell, ředitel sklárny. Aniž bychom chtěli zpochybňovat světovou krizi, jež se projevila hlavně v průmyslové výrobě, ukazuje se, že v Čechách vznikají i zcela nové a ambiciózní projekty. I v době recese se mohou vyvíjet nové výrobní závody a sklárny, které mají ty nejvyšší ambice. A to je velmi dobrá zpráva na pozadí velkého množství špatných.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!