Atelier A6: Ve všestrannosti je naše síla

21. září 2010 • 10:34
Řada českých architektonických ateliérů se zaměřuje pouze na určitý typ nemovitostí, další se snaží být všestrannější. Mezi ty druhé patří zcela jistě architektonická kancelář A6, kterou tvoří čtyři architekti – Libor Čížek, Ondřej Moravec, Michal Nekola a Radek Šíma.

Začali spolu pracovat ještě během studií, dnes mají za sebou řadu významných realizací. Ateliér A6 vznikl v roce 1992, tedy v době, kdy architekti končili svá studia na Fakultě architektury ČVUT v Praze. Po několika menších projektech byl jejich první větší zakázkou ve své době poměrně velký projekt výstavby bytových domů v Praze na Zeleném pruhu. „V té době se prakticky nevědělo, co je to development, developeři v dnešní podobě ještě neexistovali,“ vzpomíná Libor Čížek. Soukromý investor se rozhodl postavit bytový projekt, hledal architekty a projektanty a uspěl Atelier A6. „První etapu tohoto projektu jsme pouze dozorovali, druhou sami projektovali. To nám pomohlo získat další zakázky,“ pokračuje Radek Šíma.

#####Široké zaměření je výhodou

Za svou velkou výhodu považují architekti z Atelieru A6 to, že se neorientují pouze na jeden typ staveb, ale že za sebou mají realizace v širokém spektru staveb – od rodinných domů přes bytové domy, průmyslové stavby až po urbanistické studie a dva projekty realizované ve spolupráci s veřejným sektorem v severočeském Turnově. „Nechceme se orientovat třeba jen na projekty rodinných domů, chceme dělat všechno. Jednak je to docela příjemné, protože neděláme pořád totéž a navíc je to dnes nutnost, máme širší možnosti získání zakázek,“ popisuje Libor Čížek.

[file:7246:small:right]

Totéž prý platí i v případě spolupráce s developerem. „Nejsme rovněž zaměřeni pouze na jednoho developera, osvědčilo se nám široké spektrum záběru jak v technologiích, tak v developerech. Rozhodně nechceme jít cestou návrhu 50. domu pro jednoho developera,“ pokračuje. Zaměření na širší okruh staveb je samozřejmě výhodný i ekonomicky, někdy se totiž daří jednomu segmentu realitního trhu, jindy zase jinému. „Byla by také poměrně nuda projektovat třeba pouze rodinné domy pro bohatší klientelu. Hodně se zaměřujeme také na urbanismus, v poslední době jsme připravovali několik projektů bytových domů,“ upozornil Radek Šíma. Oba architekti rádi vzpomínají na již zmíněný projekt bytových domů na Zeleném pruhu či na projekt budovy Mediaprintu v pražské Hostivaři.

„To byl hodně zlomový projekt, podařilo se nám tady obstát v poměrně velmi silně obsazeném výběrovém řízení, kterého se tehdy účastnila řada předních ateliérů. Byla to poměrně velká zakázka, podařilo se nám projekt dotáhnout až do úspěšného konce,“ pokračoval Libor Čížek. Řady ocenění se dočkal projekt Smuteční síně v Turnově, za který byl Atelier A6 dokonce nominovaný na evropskou cenu za architekturu a za který získal řadu domácích nominací i cen. Nejrůznější peripetie pak provázely realizaci druhého projektu v Turnově – Kulturní centrum Střelnice.

#####Práci komplikují nekonečné spory

Je přirozené, že každý projekt, na kterém architektonický ateliér pracuje, je nějakým způsobem, obtížný. Někdy je komplikovaná spolupráce s investorem, jindy je zase obtížné zadání. Nicméně architekti z Atelieru A6 upozorňují na jeden obecný problém, který spojuje řadu architektů chystajících projekty na území hlavního města Prahy. A sice mnohdy zcela nesmyslné a liché protesty neinformované veřejnosti, které mohou územní a stavební řízení protáhnout na několik let. „Kdekoli se dnes v Praze začne připravovat nějaký projekt, okamžitě se najdou lidé, kterým se záměr architekta a investora nelíbí a rozhodnou se proti němu bojovat všemi prostředky často za hranicí etiky,“ zdůraznil Radek Šíma.

Může to být v souladu s územním plánem, developer může splnit všechny možné legislativou dané podmínky a stejně se protestům nevyhne. „Lidé mají potřebu hlídat ve městě každou náletovou břízku a odmítat zahušťování výstavby ve městě, která se pak stěhuje za jeho hranice. To odporuje základním poučkám o urbanismu. Přitom Praha má snad největší podíl zeleně na svém území ze všech evropských metropolí,“ říká Libor Čížek. Podle jeho slov je jen otázkou času, kdy dojde developerům trpělivost a budou požadovat zpět své finanční prostředky investované do nákupu pozemků.

„Není udržitelný stav, kdy developer koupí pozemek podle územního plánu zcela jednoznačně určený pro daný typ výstavby, splní všechny další požadavky a územní řízení trvá dva tři roky kvůli mnohdy zcela nesmyslným protestům některých občanů,“ upozorňuje dále zástupce Atelieru A6. Pak totiž i u malého projektu může trvat získání stavebního povolení klidně pět let a investorovi leží v pozemku ladem mnohdy poměrně značné finanční prostředky. Lidé si prý neuvědomují, že každý pozemek v Praze někomu patří a pokud třeba i několik desetiletí ležel ladem a zarostl náletovou zelení, neznamená to rozhodně, že se tam již nikdy nic nemůže postavit.

#####Chystá se typologická novinka

Architekti z Atelieru A6 momentálně pracují na projektech několika bytových domů a připravují projekt, který bude na českém území unikátní. Jedná se o výstavbu domova důchodců v Praze 8, který bude obsahovat zcela jiný koncept bydlení seniorů než je tomu dosud ve většině případů zvykem. „Bude to vlastně kombinace domova důchodců s dalšími aktivitami, senioři budou i nadále součástí běžného života. U nás to zatím funguje tak, že se domovy důchodců šoupnou někam na nějaký zámeček, který je uprostřed parku, vůbec neodpovídá požadavkům jeho obyvatel, není na to uzpůsobený,“ informoval dále Libor Čížek. Pražský projekt bude přímo napojený na hromadnou městskou dopravu a vedle samotného domova důchodců nabídne třeba i obchodní plochy nebo prostory pro kulturní vyžití.

[file:7248:small:left]

Pokud jde o spolupráci s investory, Atelier A6 spolupracuje v drtivé většině svých realizací se soukromými investory, pro veřejný sektor zpracovává většinou pouze urbanistické studie. Výjimkou jsou dva již zmíněné projekty v Turnově, při realizaci Kulturního centra Střelnice poznali architekti na vlastní kůži slasti a zejména strasti spolupráce s veřejným sektorem. Přestavba kulturního domu v Turnově, respektive spíše jeho nová výstavba, se totiž stala na několik let předmětem politického boje v tomto severočeském městě samozřejmě se všemi dopady sporů na průběh samotné stavby. „Na soukromé investory jsme měli zatím vždycky štěstí, dokázali jsme najít společnou řeč, alespoň pokud jde o ty větší projekty zejména bytových domů či jiných staveb,“ přibližuje Radek Šíma.

Podle jeho slov bývá někdy větší problém s drobnými soukromými investory, kteří chtějí návrh rodinného domu a vlastně ani nevědí, co chtějí. „To se stává a většinou po první schůzce víme, zda do toho půjdeme či nikoli,“ dodává Libor Čížek. A jaký je pohled architektů z Atelieru A6 na dnešní moderní architekturu? „Řada věcí se povedla, některé moc ne. Obecně ale máme za to, že se staví relativně kvalitně v samotné Praze, horší je to v obcích kolem metropole, kde často chybí i potřebná infrastruktura,“ tvrdí Libor Čížek.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!