Architekti ptačího hnízda | E15.cz

Architekti ptačího hnízda

26. srpna 2008 • 00:00
Bezesporu nejsledovanější zemí posledního měsíce je Čína. Jako pořadatel olympijských her se před celým světem snaží předvést v tom nejlepším světle, a tak nejen v Pekingu vyrostly desítky nových sportovních staveb.

Tou nejvýraznější je Národní stadion nazvaný Ptačí hnízdo (Bird’s Nest) od švýcarských architektů Jacquese Herzoga a Pierra de Meurona.

Kromě toho, že se zde konal zahajovací a závěrečný ceremoniál olympijských her, sloužil stadion pro atletické soutěže a fotbalové zápasy. Dvě zcela odlišné kultury, dvě architektonické tradice a také dva různé politické systémy: to jsou v kostce základní charakteristiky, které určovaly vznik fascinující a monumentální stavby Ptačího hnízda v Pekingu.

Čína dnes dynamicky roste a to, co platilo před rokem, je dnes úplně jinak, pro olympiádu se změnilo celé město. Mezinárodně uznávaní a slavní architekti byli přizváni nejen proto, aby navrhli výjimečné stavby, ale také dodali vahou své reputace olympijskému stadionu patřičnou sílu a mezinárodní respekt. K projektu jako hlavního „kulturního interpreta“ přizvali pekingského umělce, architekta a novináře Aie Weiweie (1957), který patří k důležitým postavám nového uměleckého proudu Číny. Ai Weiwei pochází z umělecké rodiny, která po kulturní revoluci v Číně byla nucena odejít do exilu. Ai Weiwei pak pracoval v New Yorku a v roce 1993 se vrátil zpět do Číny, kde se podílel na řadě kulturních projektů, nyní spolupracuje s basilejskými architekty Herzogem a de Meuronem také na Ptačím hnízdě.

#####Dosavadní vrchol kariéry

Příběh Národního stadionu začíná v roce 2003, kdy proběhla mezinárodní architektonická soutěž na návrh stavby. A 26. března 2003 se v basilejské kanceláři oslavovalo, protože H&deM vyhráli, a získali tak bezesporu největší a asi i nejsledovanější zakázku své dosavadní kariéry. Na práci měli pět let, což je na jednu stranu docela dost času, na stranu druhou pak obrovský projekt navíc na druhém konci světa vyžaduje práci tisíců lidí. První skici stadionu Herzog s de Meuronem předložili ještě v témže roce a o dva roky později začala vznikat stavební dokumentace, kdy už se ale obrovská stavba s nepřehlédnutelnou betonovou konstrukcí začala stavět.

Celkem má areál Národního stadionu plochu 20,29 hektaru, stavba samotná se pak rozkládá na ploše přibližně 320 x 297 metrů (258 000 m2). Stadion pojme 91 tisíc sedících diváků během olympijských her, později jsou tribuny navrženy pro přibližně 80 tisíc lidí. Tři hlavní prvky Národního stadionu, které určují jeho celkový výraz, jsou fasáda, střecha a prostor. Fasáda a struktura „hnízda“ jsou jedno a totéž: architekti navrhli schéma rozčepýřeného ptačího hnízda, za nímž je transparentní fasáda měnící barvu.

*

JACQUES HERZOG a PIERRE DE MEURON jsou švýcarští architekti, kteří na sebe poprvé upoutali pozornost rekonstrukcí londýnské galerie Tate Modern na břehu Temže. Jejich profesní kariéra je velmi podobná: znají se od svých sedmi let, oba se narodili v roce 1950 v Basileji. Studovali spolu a v roce 1978 založili vlastní kancelář. Dnes vedou ateliér s několika stovkami zaměstnanců a pobočkami v Basileji, Londýně, Mnichově a San Francisku. Oba přednášejí na basilejské technice a vystupují po celém světě. Svými domy, stejně jako městskými celky i urbanismem, dokazují své výjimečné postavení na světové scéně. Zásadním způsobem posunuli dál architektonický minimalismus, který v jejich podání získává zcela nový rozměr a rukopis. Kromě monumentální revitalizace Tate Modern Herzog s de Meuronem realizovali řadu dalších staveb také mimo rodné Švýcarsko: například viniční dům v Severní Kalifornii, obytné domy v Paříži…www.birkhauser.ch). Kompletní životopis a většinu realizovaných staveb najdete na webu Hyattovy nadace, která jim v roce 2001 udělila slavnou Pritzkerovu cenu. (www.pritzkerprize.com)

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!