Většina zájemců hledá hypotéku na internetu | E15.cz

Většina zájemců hledá hypotéku na internetu

26. listopadu 2009 • 10:20
Když si chce Čech pořídit hypotéku, nejčastěji zamíří na internet. Více než třetina žadatelů (37 procent) o hypoteční úvěr se nejprve obrací na vlastní banku, necelá čtvrtina (23 procent) fyzicky obejde více bank a 29 procent poptá vhodný hypoteční úvěr u svého finančního poradce.

Vyplývá to z analýzy transakcí zrealizovaných prostřednictvím internetového tržiště s hypotékami honzovahypoteka.cz. Podle ředitele hypotečního serveru honzovahypoteka.cz Jiřího Patáka skončí na internetu dříve nebo později většina zájemců o úvěr, konkrétně 81 procent. Devatenáct procent žadatelů svoji poptávku zadává rovnou prostřednictvím internetového tržiště s hypotékami honzovahypoteka.cz.

Zde jsou na jednom místě zastoupeny všechny banky, které v Česku poskytují hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření. Důvodem, proč tolik lidí hledá hypotéku na nejrůznějších on-line hypotečních serverech, je prý nízká úroveň finančního poradenství. „Bohužel ne každý makléř umí hypotéky prodávat, banky nejsou schopny si svoje klienty udržet a v cizí bance žadatel často končí u nekompetentního poradce na přepážce. Na jednu stranu je trh přesycen finančními poradci, ale na stranu druhou jen málo z nich jsou opravdu odborníci,“ vysvětluje Jiří Paták.

#####Rozhoduje kvalita informací

„Překvapivě je při výběru hypotéky pro žadatele důležitější kvalita informací o hypotéce, a teprve až pak výše úrokové sazby,“ řekl dále Jiří Paták. Kompletnost a přehlednost poskytnutých informací označilo za nejdůležitější kritérium výběru 76 procent žadatelů o hypoteční úvěr. Druhým podstatným faktorem při výběru optimálního hypotečního úvěru je výše úrokové sazby, kterou jako důležitou označilo 42 procent respondentů. „Prakticky stejně významné jako úrok je dobré jméno poskytovatele úvěru, tedy banky nebo finančního poradce – podle něj si hypotéku vybírá 36 procent žadatelů,“ dodal Jiří Paták. Za nejméně důležité respondenti označili doplňkové služby (26 procent), například zajištění odhadu, právní poradenství nebo pojištění a rychlost nabídnutého řešení (23 procent).

#####Klienti podléhají stále stejným reklamním trikům

Význam úrokové sazby nicméně klienti stále přeceňují: „Důležité jsou i poplatky spojené s vyřízením a správou úvěru. Není totiž výjimkou, že nízký úrok je jen reklamním tahákem a žadatele by v konečném součtu levněji vyšel hypoteční úvěr s vyšší sazbou,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Paták. První dojem z nízké sazby hraje podle odborníků ze serveru honzovahypoteka.cz neúměrně velkou roli a žadatel už pak víc neřeší – a to je chyba.

„Banky mohou svou konkurenceschopnost zvýšit nejen zajímavou sazbou, ale i nízkými poplatky. Přímé slevy na poplatku za vyřízení hypotéky však na klienty ve srovnání s úrokem příliš nezabírají,“ dodává Jiří Paták. Z „popularity“ úroků těží také stavební spořitelny, které často inzerují úrok ve fázi řádného úvěru, na který však klient dosáhne nejdříve za dva roky. Oproti minulosti roste význam „image“ banky i samotného finančního poradce. „Klienti nesáhnou hned po prvním úvěru, který jim banka nebo makléř nabídne, ale chtějí vidět, že poskytovatel je ve svém oboru úspěšný,“ konstatuje Jiří Paták.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!