V Praze stoupá poptávka po menších kancelářích | E15.cz

V Praze stoupá poptávka po menších kancelářích

Praha nyní zažívá stoupající poptávku po menších kancelářích. I malé firmy o dvou až deseti zaměstnancích chtějí kvalitní kancelářské zázemí, kombinující zavedenou lokalitu s potenciálem dalšího obchodního růstu a technologicky skvěle připravené prostory. „Před několika lety byly podobné pronájmy téměř mimo realitní statistiky. A i když developeři a majitelé administrativních nemovitostí nechtějí snižovat rastr prostor na úroveň 30 až 50 čtverečních metrů, minimálně někteří k tomu budou nuceni. Velkých nových nájemců pomalu ubývá a ty menší není radno přehlížet,“ míní Václav Bouček, vedoucí oddělení pronájmů v mezinárodní poradenské společnosti DTZ.

Zvyšující se počet transakcí menších kanceláří (30 až 100 metrů čtverečních) na celkové bilanci realizovaného pronájmu potvrzuje i statistika. Zatímco v letech 2008 až 2010 tvořil jejich podíl mezi 10 až 20 procenty, za první pololetí letošního roku jde zhruba o čtvrtinu. Je vysoce pravděpodobné, že bude nadále vzrůstat.

Zdaleka ne všichni developeři a vlastníci či správci nemovitostí na tento trend ale reflektují. Stále mnoho nových projektů je dimenzováno na kancelářské jednotky nad 100 čtverečních metrů, nezřídka dokonce nad 300 metrů čtverečních či celá podlaží kolem 500 až 1000 metrů čtverečních. „Platí to hlavně ve fázi předpronájmů, kdy financující banka raději vidí dva tři větší nájemce než deset patnáct malých,“ vysvětluje Iva Eretová z oddělení pronájmů DTZ. Dalším důvodem je atraktivita pro investory, kteří preferují nižší počet větších nájemců, už kvůli přehlednosti a stabilitě.

Výjimky však existují i na pražském trhu. Například areál Pekařská 14-16 na Praze 5 je sice v držení institucionálního investora, fondu Heitman, ale menším nájemcům se snaží vycházet vstříc. K nejčerstvějším akvizicím patří pronájem přibližně 30 metrů čtverečních Aircon Clima CZ s.r.o., který je v mnohých ohledech signifikantní. Jde o nově založenou společnost se zahraniční účastí, jež hledala prestižní lokalitu se zavedenými firmami v okolí (Adidas, DuPont, Hipp, Commerzbank, Škofin, Briggs and Stratton, a další) a výbornou dostupností.

V období vrcholící ekonomické krize byla poptávka po menších prostorách dočasně saturována podpronájmem (podnájmem) ploch u nájemců, kteří z jakýchkoliv důvodů redukovali velikost nájemních prostor. Šlo však jen o dočasná řešení, která se aktuálně na českém trhu nemovitostí objevují jen zcela výjimečně.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!