V Česku přibylo více než 100 tisíc neobydlených domů | E15.cz

V Česku přibylo více než 100 tisíc neobydlených domů

3. prosince 2012 • 13:12
Pokračující vylidňování venkova, pokles počtu rekreačních chalup nebo migrace podnikatelů z měst do podnikatelských enkláv. To jsou zatím dostupné výsledky Sčítání lidu, domů a bytů 2011. V Česku je evidováno téměř 377 tisíc neobydlených objektů, což od roku 1991 představuje více než stotisícový nárůst. Vyplývá to z analýzy společnosti Česká distribuční.

Přestože se domovní fond modernizoval a o polovinu se snížil počet neobydlených objektů určených k demolici, celkově prázdných objektů přibylo. V roce 2011 dosáhla neobydlenost 17,5 procenta. Nejvýznamnější část z této složky přitom tvoří rekreační chalupy, jejichž počet od roku 2001 poklesl o 6,4 procentního bodu a dosáhl hodnoty 44 %. „Pokračuje vylidňování venkova, téměř polovina neobydlených domů se vyskytuje v těch nejmenších obcích do 1000 obyvatel,“ popisuje manažer České distribuční Jan Senohrábek.

Největší změny zaznamenaly kraje Ústecký a Karlovarský, kde podíl rekreačních objektů poklesl o 14 respektive 12 procentních bodů na úkor prázdných objektů. „V mnoha případech lidé musejí z ekonomických důvodů své chalupy prodat, protože jim scházejí finance je dále provozovat. Takový prodej v současné době může trvat měsíce i roky,“ dodává Senohrábek. Naopak nárůst rekreačních chalup o čtyři procentní body zaznamenal kraj Vysočina. Od roku 2001 poklesl počet podnikatelů se zaměstnanci o 3,6 %, o 3,5 % narostl podíl podnikatelů bez zaměstnanců. „Tato čísla ilustrují do značné míry fenomén, kdy se bývalí zaměstnanci zkrachovalých firem stali živnostníky s vlastním podnikáním po tom, co nemohli najít nové zaměstnání,“ vysvětluje Senohrábek.

Podnikatelé ve velké míře migrují z měst do tzv. satelitních městeček. To je odlišný jev od roku 2001, kdy převažovala koncentrace podnikatelů pouze v jednotlivých obcích, respektive městech. „Tyto přesuny rozhodně nejsou jevem náhodným. Jsou zčásti důsledkem procesu, kdy podnikatelé ve městech zbohatli, odstěhovali se do lukrativnějších oblastí za město a převedli tam i své podnikání. Zčásti jsou důsledkem tendence lidí s podobným socioekonomickým statusem shlukovat se ve stejných oblastech,“ říká Senohrábek. Tyto enklávy tedy vznikly nejen v okolí průmyslově vyspělých měst, ale také v chudším Karlovarském kraji, nebo v okolí lukrativních adres, jako je Špindlerův mlýn či Vrchlabí.

Česká distribuční doručuje zásilky, reklamní tiskoviny a předměty do poštovních schránek nejen v ČR, ale i v dalších evropských zemích. Ročně rozveze zhruba 1,4 miliardy letáků. Doručuje 3x v týdnu a osloví přibližně 3,5 milionu domácností, u 30 % z nich tak ovlivní nákupní chování. Doručuje prostřednictvím vlastní distribuční sítě v celé České republice do 4,3 milionu poštovních schránek. Je specialistou na tzv. geomarketing, který klientům pomáhá určit správné oblasti pro distribuci a oslovit tak cílovou skupinu klienta.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!