Tuzemský maloobchodní trh je nejrozvinutější ve střední Evropě | E15.cz

Tuzemský maloobchodní trh je nejrozvinutější ve střední Evropě

15. listopadu 2012 • 15:06
V Česku připadá na tisíc obyvatel nejvíce čtverečních metrů ve středoevropském maloobchodu, a to 284 m². Při započtení pouze obchodních center jde o 209 m². Podle hustoty v metropolích vede Bratislava (908 čtverečních metrů na 1000 obyvatel), nejvíce ploch v obchodních centrech lze nalézt v Polsku (8,4 milionu m²) a největší průměrnou velikostí obchodních center disponuje Maďarsko (25 484 m² na jedno centrum). Vyplývá to z aktuální analýzy mezinárodní poradenské společnosti DTZ.

Poslední porovnání evropských nákupních center ukázalo propastný rozdíl mezi západní Evropou a střední a východní Evropou. Velmi překvapivě najdeme však mezi osmi městy s nejhustší sítí obchodních center na 1000 obyvatel hned pět metropolí z postkomunistického bloku: Tallinn, Rigu, Varšavu, Vilnius a konečně i Prahu. Všechna tato hlavní města několikanásobně převyšují evropský průměr – 384 m² v nákupních centrech na tisíc obyvatel. Zatímco v případě Prahy je to 693 m², v estonském Tallinnu je to skoro 950 m². Pod hranicí 200 m² se přitom pohybují Mnichov, Rotterdam, Kolín nad Rýnem, Stuttgart nebo dokonce Paříž.

„K hlavním důvodům tohoto stavu patří kontinuální vývoj, který dlouhodobě nahrává tradici nákupů v kamenných obchodech, často v centrech měst. Radnice si pečlivě hlídaly, aby nedošlo k přebujení nových obchodních center, které by ohrozily životaschopnost obchodů na nákupních třídách v centrech měst. Ve střední a východní Evropě byla a dosud je patrná snaha co nejrychleji saturovat neuspokojenou poptávku. To vedlo často k intenzivní výstavbě nákupních center především v letech 2004 až 2008,“ konstatuje Šindelářová.

Pobaltským republikám a Varšavě se předpovídá i nejvitálnější vývoj tržeb v dalších čtyřech letech. Vedle Istanbulu jsou to právě Vilnius, Riga, Varšava a Tallinn, kde by se obchodníci mohli těšit na růst tržeb vysoko nad 5 %. Na opačném pólu se pohybují Lisabon, Milán a Dublin, kde se očekává v lepším případě stagnace, v horším další propad. Vedle Polska přisuzuje DTZ do roku 2016 nejdynamičtější rozvoj maloobchodního trhu v Londýně, Hamburku, Manchesteru a Birminghamu. Důvodem je dosud značná neobsazenost projekty nákupních center a vyhlídky na nadprůměrný ekonomický růst. Rekordmanem je ovšem Stockholm, i když zde stávající saturace přesahuje 800 m² /1000 obyvatel, velmi záhy by zde mělo být zpřístupněno 15 nových projektů. V případě Prahy, a obecně České republiky, se očekává stabilizace a zvyšující se počet remodelingů a rekonstrukcí stávajících obchodních center.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!