Stav nemovitosti budou kontrolovat inspektoři | E15.cz

Stav nemovitosti budou kontrolovat inspektoři

V České republice by měla během několika let fungovat síť certifikovaných inspektorů, kteří budou moci kontrolovat stav nemovitostí. Plánuje ji občanské sdružení Českomoravská asociace inspektorů rezidenčních nemovitostí.

T Toto sdružení zatím sdružuje 12 inspektorů, kteří mohou vyhodnotit stav nemovitosti třeba při prodeji nebo koupi bytu či domu. Náklady asociace hradí její členové, část prostředků získává z uskutečněných inspekcí. Jedna stojí v průměru čtyři až pět tisíc korun, inspektor má zkontrolovat celkový stav nemovitosti a odhalit případné technické závady. V Česku si zatím většina kupujících vystačí jen se znaleckým posudkem nebo referencemi realitních kanceláří. Například v USA se ale neobejde prodej domu bez cenového odhadu a právě inspekční zprávy, tvrdí inspektoři. Na celou Českou republiku by bylo podle některých odhadů potřeba až 600 inspektorů, podle předsedy představenstva asociace Oldřicha Šašinky by ale stačilo i méně. Zatím je jich 12 a fungují jen na jihu Moravy. Další centrum by mohlo být na Ostravsku. Nynější inspektoři, kteří loni prošli dvouměsíční rekvalifikací, zatím mají za sebou asi 30 kontrol, větší nápor čekají po zimě. „Přes zimu se příliš neprodává, v této sezoně je navíc zájem o nemovitosti nižší kvůli hospodářské krizi,“ popsal Šašinka. Doplnil, že právě krize by mohla přimět zájemce o nemovitosti k opatrnějšímu jednání, a tedy k využití inspektora. Nižší zájem o nemovitosti teď potvrzují i makléři. K funkci inspektorů se zatím nechtějí příliš vyjadřovat. Podle Šašinky by se mohly služby asociace hodit například i bankám, pojišťovnám nebo stavebním firmám. Využít inspektorů ale může i každá fyzická osoba.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!