Razicí štít se proboural do budoucí stanice metra Petřiny | E15.cz

Razicí štít se proboural do budoucí stanice metra Petřiny

Obří razicí štít, který razí prodloužení pražského metra A z Dejvické do Motola, se proboural do budoucí stanice Petřiny. Ze staveniště na Vypichu tak prorazil za tři měsíce 500 metrů. Informoval o tom David Cyroň ze společnosti Metrostav, která metro společně s firmou Hochtief CZ staví. Metro by v novém úseku mělo začít jezdit v roce 2014. Štít pojmenovaný Tonda bude nyní po kolejích přetažen prostorem budoucí stanice. "V polovině září vyjede směrem do Veleslavína, kam dorazí na přelomu listopadu a prosince," uvedl Cyroň.

Aby se mohla budoucí stanice Petřiny začít stavět, Metrostav vyrazil přístupovou štolu Markéta. „Jinak bychom museli stanici budovat až poté, co jí projedou štíty. Nyní jsme již v předstihu,“ řekl Jan Prosr z Metrostavu. Metro budují dva razicí štíty. Druhý, který nese jméno Adéla, by měl do stanice Petřiny dorazit v září. Štít Tonda byl na staveništi na Vypichu smontován letos v dubnu, Adéla zhruba o dva měsíce později. Každý razicí štít za sebou táhne „vlak“ technologického zázemí, které měří přes sto metrů. Vytěženou horninu odváží hotovým tunelem až na Vypich dopravník. Mezi stanicemi Veleslavín a Červený Vrch bude technologie obou štítů přemontována a zázemí bude končit ve stavební jámě na Veleslavíně.

Z ní stroje prorazí tunely přes stanici Červený Vrch do Dejvické. Tam budou hlavy štítů rozebrány a v noci přepraveny po kolejích metra do depa Hostivař. Razicí štíty totiž zároveň budují železobetonové ostění, takže průměr tunelů za nimi je menší než profil hlavy stroje. Technologické „vlaky“ budou odpojeny a vytaženy ke stavební jámě, která vzniká v Kanadské ulici u Hadovky. Prodloužení metra A se v současné době buduje i na dalších místech. Nedaleko budoucí konečné stanice Motol stavbaři pracují na plánovaném dočasném konci trasy. V těchto místech vybudovali rozlehlou stavební jámu, ze které již bylo vyraženo více než 200 metrů dvoukolejného tunelu, do kterého budou vlaky zajíždět a přes výhybky se vracet do trasy. U tunelů bude umístěn i objekt, který zajistí odvětrávání této části metra za provozu. „Ze stejné jámy se může, pokud bude politická vůle a ekonomické možnosti, pokračovat v ražbě dále směrem na Bílou Horu a na ruzyňské letiště,“ poznamenal Prosr.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!