Přelom roku ukázal trendy v maloobchodu – ztrácely hypermarkety i móda, posiloval internet | E15.cz

Přelom roku ukázal trendy v maloobchodu – ztrácely hypermarkety i móda, posiloval internet

Předvánoční nákupy i následující delší období slev a výprodejů ukázaly na několik nových trendů v tuzemském maloobchodu. Podle analýzy pražské kanceláře mezinárodní poradenské společnosti DTZ se nadále rozevírají nůžky mezi osvědčenými koncepty a nevyprofilovanými obchodními centry či značkami v kamenných obchodech. Nejmarkantnější je vývoj v segmentu hypermarketů: většina z nich zaznamenala jak pokles obratů, tak i návštěvnosti.

Rozdíly jsou patrné také mezi centry v Praze a Brně a v menších městech. Stejně tak lepší výsledky měla centra s aktivním asset managementem a marketingem, jehož součástí může být i vyšší atraktivita mixu nájemců, investice do designu interiérů anebo přímá komunikace s koncovými zákazníky. Za příklad může sloužit OC Královo Pole v Brně, které vykázalo devíti procentní meziroční nárůst návštěvnosti a o 15 procent vyšší objem tržeb a pokračuje několikátým rokem ve svém růstu.

Uplynulý kvartál (dle finančního roku) ukázal také na nutnost reagovat na stoupající oblibu e-shopů a obchodování po internetu. Podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ se pro mnohé retailery staly e-shopy či alespoň elektronické objednávky standardní součástí obchodní nabídky. A hlavními komoditami, které zákazníci hledali na internetu coby distribučním kanálu i „kamenných“ obchodníků, byly od listopadu do konce ledna spotřební elektronika, nábytek, počítače a příslušenství, mobilní telefony, knihy, DVD a CD. Novým fenoménem je obliba internetových obchodů typu www.fler.cz, který k sobě každý měsíc láká desítky tisíc prodávajících a nakupujících a obraty přesahují desítky milionů korun. Samostatnou kapitolou je pak boom nejrůznějších slevomatů a webů nabízejících levnější spotřební zboží i služby.

„Naopak stále pouze okrajově se dařilo obchodníkům nabízet přes internet prodej rychloobrátkového zboží, tedy potravin, běžné drogerie či některých kancelářských potřeb. Zkrátka zboží, které tvoří hlavní nabídku supermarketů a hypermarketů,“ upřesňuje Lenka Vodrážková, Head of Asset Management v pražské kanceláři DTZ. I přes uvedené má společnost Tesco v plánu tento rok v České republice spustit první internetový obchod, který bude zatím zkušebně testovat ve vybrané lokalitě. Základ nabídky mají tvořit čerstvé, mražené i trvanlivé potraviny a drogistické zboží. Společnost Globus v současnosti umožňuje on-line objednávku masa a uzenin a bezlepkových potravin. Zákazníci si je však musí vyzvednout na prodejně. Ostatní prodejci jsou zatím v plánování internetového prodeje spíše opatrní. Svůj zdrženlivý přístup k prodeji přes internet zatím nepřehodnotila ani společnost Ahold, která v Česku provozuje síť marketů Albert, přestože v domovském Nizozemí on-line obchod s úspěchem využívá.

„Platí, že časem již pouhý on-line prodej nebude znamenat zásadní výhodu. Bude nutné, aby prodejci také zkvalitňovali úroveň doplňkových služeb a servisu, zajišťovali dopravu zboží včetně odborné instalace, odvoz a likvidaci starých spotřebičů a podobně,“ doplňuje Lenka Vodrážková, Head of Asset Management DTZ.

Zejména u zboží menších rozměrů zákazníci často požadují možnost vyzvednutí na prodejně v blízkosti svého bydliště. Ušetří tím náklady za dopravu, mají možnost si zboží na místě zkontrolovat a vyhnou se případným komplikacím při jeho vracení. To paradoxně zvýhodňuje zavedené obchodní řetězce oproti čistě internetovým obchodníkům. Díky široké síti prodejen a kvalifikovanému personálu jsou schopni z této výhody těžit a okamžitě reagovat na vzniklý problém – nabídnout chybějící příslušenství apod. Naopak se podle společnosti DTZ dá očekávat, že původně pouze internetoví prodejci budou rozšiřovat síť svých odběrních míst a otevírat kamenné prodejny, byť budou sloužit primárně zejména k odběru zboží zákazníky.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!