Praha je 13. nejlepším městem pro obchodníky v Evropě | E15.cz

Praha je 13. nejlepším městem pro obchodníky v Evropě

25. září 2009 • 09:29
Česká metropole Praha je pro maloobchodníky nejatraktivnějším městem střední Evropy a v celoevropském měřítku jí patří 13. místo. Vyplývá to z letošního žebříčku, který na základě spotřebitelských výdajů a nájemného v nejlepších lokalitách hlavních evropských měst sestavily realitní poradenská firma Jones Lang LaSalle a společnost Experian.

Nejlépe v průzkumu dopadl Londýn, za kterým následují Paříž a Řím. Žebříček analyzuje mezinárodní výdaje, rozdíly ve výdajích na hlavu v jednotlivých zemích, maloobchodní nabídku v jednotlivých městských centrech a vliv konkurenčních mimoměstských obchodních center všech hlavních evropských destinací. Praha na žebříčku nejlepších měst pro maloobchod předběhla například Lyon, Amsterodam, Kolín nad Rýnem, Brusel či Manchester. Umístění Prahy na 13. místě podle ředitelky maloobchodu pro střední a východní Evropu společnosti Jones Lang LaSalle Beatrice Mouton není překvapivé vzhledem k tomu, že Praha patří mezi turisticky atraktivní destinace a z hlediska maloobchodu má dobře uspořádané centrum.

#####Přitahuje hlavně centrum města

„Unikátní rozvržení českého hlavního města umožnilo vznik hlavní obchodní třídy podél ulice Na Příkopě a na Václavském náměstí. Domovem luxusních značek, jako jsou Hermés, Louis Vuitton, Ferragamo, Cartier, Christian Dior, Escada, Dunhill a Hugo Boss, se stala ulice Pařížská,“ podotkla Beatrice Mouton. Střední a východní Evropa ale představuje pouhých deset procent z 50 nejatraktivnějších evropských měst, což prý svědčí o tom, že navzdory boomu ve výstavbě obchodních ploch tato města ještě stále zaostávají za městy západní Evropy, co se týče nabídky maloobchodních prostor.

„Tuto omezenou nabídku retailu lze vysvětlit trendy ve výstavbě, které jsou zakořeněny v 90. letech, kdy se převážně stavěla obchodní centra v lokalitách mimo center měst,“ stojí ve zprávě, podle které svoji roli sehrály i nižší spotřebitelské výdaje ve střední a východní Evropě. Zatímco ve spádové oblasti Londýna činí spotřebitelské výdaje bezmála 6,2 miliardy eur, v Praze je tento ukazatel přibližně poloviční.

#####Nejdražším trhem je New York

Podle studie společnosti CB Richard Ellis nejvyšší dosahované nájemné v maloobchodních jednotkách pokleslo téměř ve všech regionech po celém světě v důsledku globální ekonomické krize. Poptávka po těchto jednotkách klesla kvůli nižší aktivitě spotřebitelů a také růstu nezaměstnanosti v mnoha zemích. Rozvíjející se a méně etablované trhy byly značně ovlivněny. Buenos Aires pozorovalo nejvyšší meziroční propad v historii, a to 37 procent. Nájemné za maloobchodní jednotky ve Varšavě kleslo o 33 procent. I když některé trhy zaznamenaly nárůst nájemného, většina trhů pozorovala pokles.

I přes 10procentní pokles nájemného zůstává nejdražším maloobchodním trhem New York. Nájemné v New Yorku je dvojnásobné oproti Hongkongu, který se umístil na druhém místě. Pokud jde o Evropu, Blízký východ a Afriku, nejdražšími trhy jsou Moskva, Paříž a Londýn, kdy Moskva je dokonce třetím nejdražším maloobchodním trhem na světě. Nájemné v Praze dosahuje v nejlepších lokalitách 180 eur/m2/měsíc, což představuje roční nájemné 2160 eur/m2 a v porovnání s nejdražším trhem světa je to 6,7x nižší částka.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!