On-line prodej kamenné obchody neohrožuje, retaileři se naučili využívat jeho přednosti | E15.cz

On-line prodej kamenné obchody neohrožuje, retaileři se naučili využívat jeho přednosti

Porazit konkurenta jeho vlastními zbraněmi. Tuto strategii si osvojilo množství klasických obchodníků – ať už v kamenných obchodech, anebo v obchodních centrech – v době strmě stoupající obliby e-shopů a ryze internetových prodejců. Podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ se pro mnohé retailery staly e-shopy či alespoň elektronické objednávky standardní součástí obchodní nabídky. A hlavními komoditami, které zákazníci vyhledávají na internetu coby distribučním kanálu i „kamenných“ obchodníků, jsou spotřební elektronika, nábytek, počítače a příslušenství, mobilní telefony, knihy, DVD a CD.

Zejména před vánocemi roste zájem také o nákupy dárků či zážitků na specializovaných serverech. Ne náhodou proto obchodníci (sdružení například v Asociaci pro elektronickou komerci) očekávají, že v porovnání s loňskem dojde k nárůstu předvánočních prodejů asi o pětinu a obraty dosáhnou až 11 miliard korun. Přičemž on-line prodej využije až pět milionů Čechů. „Naopak stále pouze okrajově se daří obchodníkům nabízet přes internet prodej rychloobrátkového zboží, tedy potravin, běžné drogerie či některých kancelářských potřeb. Zkrátka zboží, které tvoří hlavní nabídku supermarketů a hypermarketů,“ dodává Lenka Vodrážková, Head of Asset Management v pražské kanceláři DTZ.

Tesco chystá start internetového obchodu

I přes uvedené má společnost Tesco v plánu příští rok v České republice spustit první internetový obchod, který bude zatím zkušebně testovat ve vybrané lokalitě. Základ nabídky mají tvořit čerstvé, mražené i trvanlivé potraviny a drogistické zboží. Podle vyjádření společnosti Tesco mají zákazníci o internetový prodej zájem. Společnost Globus v současnosti umožňuje on-line objednávku masa a uzenin a bezlepkových potravin. Zákazníci si je však musí vyzvednout na prodejně. Ostatní prodejci jsou zatím v plánování internetového prodeje spíše opatrní. Svůj zdrženlivý přístup k prodeji přes internet zatím nepřehodnotila ani společnost Ahold, která v Česku provozuje síť marketů Albert, přestože v domovském Nizozemí on-line obchod s úspěchem využívá. Hlavními důvody, které zatím brání řetězcům v rozšíření tohoto způsobu prodeje, jsou náklady na dopravu zboží k zákazníkovi, načasování dodávek a čerstvost potravin. Zákazníci zatím také ještě nejsou ochotni si za pohodlí této služby připlatit a vyžadují stejné, ne-li nižší ceny jako v hypermarketu.

Internet využívají hlavně diskontní řetězce

Internetový prodej nabízejí také některé nábytkářské řetězce na českém trhu. Nově spustil svůj e-shop na podzim Asko nábytek s tím, že některé zboží je v nabídce pouze na e-shopu. Internetový prodej nabízí také Möbelix, zatímco sesterský prodejce XXXLutz zatím nikoliv. U prodejců Ikea nebo Sconto sice je možné najít jejich výrobky na internetu, ale vlastní e-shop firmy neprovozují. Zákazník si může pouze předem v klidu vybrat zboží, připravit si nákupní seznam, případně ověřit jeho dostupnost na jednotlivých prodejnách. Internetový prodej nabízejí také menší české řetězce Jena nábytek a Spectrum nábytek. „Dá se říci, že na prodej po internetu se zaměřují spíše diskontní řetězce,“ doplňuje Lenka Vodrážková. Na internet se vydávají i řetězce se sportovním vybavením. Již v roce 2009 spustila svůj e-shop společnost Sportisimo, která jej provozuje v Česku i na Slovensku. Na příští rok plánuje spuštění internetového prodeje také společnost Hervis, jež zatím čeká na výsledky z provozu tohoto typu obchodu v domovském Rakousku. Pokud se provoz osvědčí, mělo by se v nabídce e-shopu objevit i zboží, které nebude v prodejnách běžně k dispozici.

Nejvíce se po internetu prodává spotřební elektronika

Lidé preferují osobí odběr

Zejména u zboží menších rozměrů zákazníci často požadují možnost vyzvednutí na prodejně v blízkosti svého bydliště. Ušetří tím náklady za dopravu, mají možnost si zboží na místě zkontrolovat a vyhnou se případným komplikacím při jeho vracení. To paradoxně zvýhodňuje zavedené obchodní řetězce oproti čistě internetovým obchodníkům. Díky široké síti prodejen a kvalifikovanému personálu jsou schopni z této výhody těžit a okamžitě reagovat na vzniklý problém – nabídnout chybějící příslušenství apod. Naopak se podle společnosti DTZ dá očekávat, že původně pouze internetoví prodejci budou rozšiřovat síť svých odběrních míst a otevírat kamenné prodejny, byť budou sloužit primárně zejména k odběru zboží zákazníky.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!