Nové trendy maloobchodu podpoří retailové bankovnictví | E15.cz

Nové trendy maloobchodu podpoří retailové bankovnictví

Nové trendy na tzv. rozvíjejících se trzích podpoří expanzi retailových bank, na rozvinutých trzích povedou k optimalizaci pobočkové sítě. Uvádí to nejčerstvější studie o maloobchodním trhu poradenské společnosti Jones Lang LaSalle (JLL).

Studie „Globální retailové bankovnictví“ poukazuje na skutečnost, že za změnami globálního retailového bankovnictví bude rostoucí poptávka klientů po inovacích, flexibilních službách a aktivní prezentaci banky v maloobchodním prostředí. Banky tak budou nuceny k úpravám své pobočkové sítě. JLL předpokládá, že do roku 2020 nebude na rozvinutých trzích potřeba zhruba 50 % existujících kamenných poboček, protože banky změní své požadavky na maloobchodní prostory. Tento pokles bude vyrovnán expanzí retailových bank na rozvíjejících se trzích, jako například v Brazílii, Číně a Indii.

„Bankovnictví prochází v globálním měřítku řadou rozsáhlých regulatorních a legislativních změn, které znamenají především zvýšený dohled nad touto oblastí. Na druhé straně se retailovým bankám – jako jednomu z mála subjektů na trhu maloobchodních nemovitostí – otevírá velký prostor pro expanzi. Nové maloobchodní formáty a nové technologie nabízí širokou škálu příležitostí, jak efektivněji využívat stávající prostory, a vstupem na nové trhy zvýšit svou komparativní výhodu. Důležité je, aby banky se svým maloobchodním portfoliem aktivně zabývaly a věnovaly mu dostatečnou pozornost,“ říká ředitel pro maloobchodní nemovitosti JLL Robert Bonwell.

Podle studie lze do konce dekády očekávat, že retailové banky budou své služby poskytovat paralelně několika kanály. Kromě otevření kamenné pobočky na vhodném místě svůj servis doplní mobilními službami a internetovým bankovnictvím. Otevřeny budou tzv. hi-tech experimentální pobočky a call centra s 24 hodinovým servisem, který budou fungovat nejen pomocí telefonů, ale také například videokonferencí tak, aby virtuální prostředí napodobilo maloobchod maximálně zaměřený na zákazníka. S ohledem na zvýšené objemy internetových a mobilních transakcí se očekávají zvýšené požadavky na uchovávání dat.

Díky spořivosti Čechů je tuzemské retailové bankovnictví velmi úspěšné a některé bankovní domy svou pobočkovou síť stále rozšiřují (například UniCredit Bank či Česká spořitelna). Na český trh také vstoupily nové banky (AirBank či Equa bank), které mají minimum kamenných poboček a zaměřují se především na internetové bankovnictví. “V České republice se tradiční bankovní domy zaměřily na optimalizaci svých administrativních portfolií. V několika uplynulých letech se výkonné složky největších bankovních domů přesunuly mimo střed Prahy. V centru si ponechaly většinou pouze své reprezentativní a klientské prostory, jako například Bankovní dům UniCredit Bank nebo Komerční banka.

Sloučení mnoha provozů do jediného v moderní budově umožnilo maximálně efektivní využití pronajatého prostoru a snížení provozních nákladů. Prodejem nepotřebných budov v atraktivních lokalitách banky získaly prostředky, které mohou být využity přímo v podnikání a nejsou vázané v nemovitostech. V rámci optimalizace nákladů řada bank rovněž přesunula zázemí administrativní, datové a klientské podpory do regionálních měst, především Brna a Ostravy, kde jsou náklady na pracovní sílu i pronájem nižší než v Praze, a kde mohou banky navíc v některých případech očekávat finanční úlevy od státu nebo podporu z evropských fondů,“ říká vedoucí oddělení zastupování nájemníků pražské pobočky JLL Petr Kareš.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat