Nejen v krizi pomáhá rodinná atmosféra a osobní kontakt | E15.cz

Nejen v krizi pomáhá rodinná atmosféra a osobní kontakt

17. listopadu 2010 • 06:08
Developerská a stavebně-obchodní společnost HQ-PLUS oslavila v polovině letošního roku 15. výročí svého působení na českém trhu. Důraz klade zejména na osobní kontakt se svými klienty. Neobvyklé je také to, že firmu řídí žena, konkrétně Barbara Vykusová.

Můžete připomenout počátky vaší firmy?

Firmu jsme založili v roce 1994, tedy v době, kdy se začaly realizovat první developerské projekty. Tehdy nebyl takový problém koupit vhodný pozemek, získat potřebná povolení a začít stavět. My jsme si všechno zařizovali sami včetně následného prodeje postavených bytů. Měli jsme vizi menší firmy, sázeli jsme a stále sázíme hodně na osobní přístup a myslím si, že se nám to vyplatilo. Podařilo se nám získat důvěru našich klientů, kteří se k nám třeba i vracejí s další žádostí o nové bydlení.

Máte za sebou řadu zejména rezidenčních projektů, na čem pracujete nyní?

Máme za sebou jednu velkou realizaci, která nebyla developerská, byla to stavba správní budovy CCS. K této zakázce jsme se dostali více méně náhodou, protože odešel generální dodavatel a my jsme dostali nabídku. V té době jsme již pracovali na výstavbě rodinných domů v Průhonicích, následovala realizace projektu bytového domu v Kobylisích, kde dosud máme své sídlo. Velmi zajímavý projekt jsme dělali v Dolních Chabrech, kde jsme koupili pozemky ještě v době, kdy nikdo nevěřil v přílišnou atraktivitu této pražské části. Dělali jsme také dva bytové domy přímo pro místní úřad v Průhonicích, rezidenční projekt v Letňanech a nyní se zabýváme realizací projektu Na Panském v Brandýse nad Labem. Jedná se zde o dva viladomy s celkem 21 byty. Na jejich prodeji se již projevily dopady krize, konkrétně delší rozhodování potenciálních nových majitelů o tom, zda půjdou do takové investice a dále komplikovanější přístup k hypotečním úvěrům. Momentálně připravujeme rezidenční projekt v zámeckém parku v Čakovicích.

Po tak dlouhé době vašeho působení na českém trhu, určitě můžete realitní trh hodnotit. Jak se změnily požadavky klientů?

[file:7776:small:right]

Rozhodně je dnes pozice klientů úplně jiná, než byla v 90. letech. Tehdy zájemci o nový byt nebyli vychovaní k tomu, že si mohou diktovat, jejich pozice byla spíše opačná než dnes. Dnes klienti rozhodně nejsou v situaci, aby jim developer něco nařizoval. Koneckonců my jsme touto cestou nikdy nešli, vždy jsme měli velmi rozšířené mantinely výběru a možnost vybrat si třeba typ interiérových dveří, podlahy nebo obklady a zařizovací předměty u nás byly vždy. Dnes klienti hodně smlouvají o ceně, tenkrát je to vůbec nenapadlo. V dnešní době si klienti vybírají, obcházejí více projektů, prověřují si vše. To se dříve také nedělo. Ještě před několika lety si klient přišel prohlédnout byt a během týdne jsme věděli, zda ten byt chce, nebo nechce. Dnes jsou zájemci podstatně více informovaní, což je ale správné. Pozice nabídky a poptávky musí být vyvážená, každá strana se samozřejmě snaží pro sebe získat ty nejlepší podmínky.

Jaké máte plány do budoucna? Plánujete další rozvoj vaší firmy? Kde vidíte v dnešní době nejlepší perspektivy?

Jste jedna z mála žen, které se pohybují v developerské firmě v tak vysoké funkci. Jak vás vnímají muži jednak u vás ve firmě a jednak u obchodních partnerů?

Pravdou je, že většina mých obchodních partnerů jsou muži, setkala jsem se s tím, že někteří to obdivují, někteří mají naopak trochu nedůvěru. Ale obecně s tím nemám žádný problém.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!