Masarykovo nádraží v centru Prahy má zmizet | E15.cz

Masarykovo nádraží v centru Prahy má zmizet

Pražští radní již nepočítají s Masarykovým nádražím a na jeho místě by rádi viděli nové městské centrum s byty, kancelářemi i obchodními plochami.

Rozhodla tak městská rada, která na počátku srpna schvalovala změny v územním plánu hlavního města Prahy. Konečný verdikt je na pražských zastupitelích, kteří se budou otázkou zabývat v polovině září.

Změny čekají zřejmě také Nákladové nádraží Žižkov a smíchovské nádraží. Na místě bývalých nádraží by radní Martin Langmajer preferoval byty před mrtvými zónami s administrativními budovami. Na Masarykově nádraží zůstanou podle Langmajera historické železniční budovy, které jsou památkově chráněné.

Rozhodně tam nebude železniční muzeum, které tam plánovalo Národní technické muzeum. Všechny vlaky by podle jeho slov měly jezdit na Hlavní nádraží. Podle některých odborníků je to ale nereálné. O Masarykově nádraží se navíc uvažovalo jako o konečné železnice z Kladna, která by měla vést v trase Buštěhradské dráhy. „Dovedeme si představit, že v dlouhodobém horizontu z těch dvou nádraží blízko sebe bude jeden velký terminál,“ uvedla Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím na to podle ní nejsou peníze, s propojením se podle ní nepočítá ani v nejbližších pěti až deseti letech. SŽDC ale není účastníkem územního řízení, do procesu se zapojí až ve stavebním řízení, kdy se musí prokázat, že řešení je smysluplné a že na to stát vyčlení peníze. Revitalizace nádraží se ujme ING Real Estate Development, samotná realizace bude podle Langmajera trvat roky. Na „Masaryčce“ vznikne lukrativní parcela, kterou hodlají dráhy s ING získat zrušením zpustlého kolejiště podél ulice Na Florenci.

Stavět se podle radního bude na zhruba 20 hektarech, investice budou podle něj veliké. Masarykovo nádraží by se prostřednictvím Opletalovy ulice mělo spojit s Karlínem, vyrůst by tam měly nové budovy. Naopak přestavba Smíchova osobní dopravu neohrozí. Stavět se bude na zhruba 25 hektarech v prostoru nákladového nádraží. Stejná plocha by měla být zastavěna také na Žižkově. Revitalizaci smíchovského nádraží bude financovat Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Do výstavby se Sekyra chystá investovat až 600 milionů eur (asi 15 miliard korun). Na Smíchově by měla v podstatě vzniknout nová městská čtvrť s obchodní či kancelářskou plochou 400 tisíc m2.

Součástí projektu jsou i byty. Novou čtvrť bude stavět Sekyra také v areálu žižkovského nákladového nádraží, kde hodlá investovat 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).

Radní schválili i další změny územního plánu, týkají se například umístění stanice plánované trasy metra D u krčské nemocnice, přemístění tramvajové smyčky ke stanici metra a zastávce městské železnice v Hostivaři nebo výstavby na takzvaných brownfields v Modřanech a Sedlci.

Zastupitelstvo do vytvoření nového územního plánu, jehož koncept bude hotový začátkem října, posuzuje změny, které mají celoměstský význam. Většina z nich by se měla začít realizovat už v příštím roce.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!