MAPIC uzavřel loňskou výstavní sezonu

30. prosince 2008 • 00:00
Sezona nejvýznamnějších evropských realitních veletrhů roku 2008 se uzavřela 21. listopadu. MAPIC, jehož 14. ročník proběhl ve Festivalovém paláci francouzského Cannes od 19. listopadu, je specializovaným fórem pro klíčové hráče na globálním retailovém trhu.

Letos přijelo na 9500 účastníků z 974 vystavujících společností 67 zemí celého světa z řad developerů, investorů, realitních agentur, měst a regionů, maloobchodních řetězců, nádraží i letišť. Ti vystavovali na více než 12 700 m2 plochy. Katalog veletrhu čítal téměř 400 prezentovaných obchodních a zábavních center z celého světa včetně projektů z České republiky a Slovenska. Mezi těmi, kdo vystavovali na vlastních stáncích, lze uvést například developerskou společnost Develon, jež v mezinárodní premiéře představila budoucí dvě regionální obchodní centra – Breda & Weinstein v Opavě a Štadión v Žilině. Ambiciózní multifunkční projekt Eurovea v Bratislavě, který už dospěl do realizace hrubé stavby 1. fáze, byl k vidění na stánku Ballymore Properties. Quinlan Private Golub, investor a developer South City, dalšího rozsáhlého projektu v Bratislavě, se prezentoval na samostatné tiskové konferenci. Euro MAX Slovakia, slovenská jednička v developmentu regionálních zábavně-obchodních center, nabízela na prodej další čtyři centra MAX vybudovaná ve 2. etapě výstavby a jednala o vstupu strategického investora do projektu výstavby multifunkčního centra EUROMAX v Bratislavě. Tento stručný výčet je dostatečným příkladem různorodých motivací, proč developeři na MAPIC jezdí.

#####Prezentovala se celá řada obchodních řetězců

Druhou na veletrhu velmi početně zastoupenou skupinou byly obchodní řetězce (z České republiky mimo jiné Asko Nábytek, Euronics, Kenvelo, Tchibo, McDonald´s či Pietro Filipi). Mezi zúčastněnými maloobchodními značkami byla podle údajů francouzského organizátora Reed Midem nejčastěji zastoupena móda (40 procent), následovaná gastronomií (15 procent). Velký počet developerů a maloobchodních řetězců vypovídá o časté náplni veletrhu: pro mnohé developery je MAPIC ideální příležitostí pro jednání se zástupci maloobchodních značek, která se v některých případech, často za přítomnosti na veletrhu rovněž hojných zástupců realitních agentů, daří dotahovat až na úroveň konkrétních nájemních smluv. To potvrzuje například Sebastien Dejanovski, ředitel společnosti Develon: „Na veletrhu jsme vedli celou řadu jednání s potenciálními nájemci, a to jak se značkami, které jsou v České republice a na Slovensku již zavedené, tak se značkami, které se na český a slovenský trh chystají a které bychom v našich obchodních centrech rádi viděli. Na 80 procent značek, s nimiž se zákazníci setkají na trhu západní Evropy od Paříže po Londýn, dosud na středoevropských trzích nepůsobí. Trhy České republiky a Slovenska jim nabízejí perspektivní prostor pro další expanzi.“

#####Příležitost také pro města a regiony

Vedle developerů a maloobchodních řetězců se veletrh MAPIC i letos soustředil také na města a regiony, pro které je development komerčních nemovitostí jednou ze strategických priorit v územním plánování. Městům byl věnován celý konferenční blok Spotlights on Cities, kde se mimo jiné hovořilo o strategiích měst v oblasti maloobchodu, o důležitosti spolupráce mezi městy a komerčními společnostmi (investory a maloobchodními řetězci) při společensko-ekonomické a městské regeneraci či o faktorech, zaručujících jejich úspěšné partnerství. Nejdiskutovanějším tématem veletrhu byl přirozeně dopad finanční krize na maloobchodní nemovitosti. Experti v čele s Irou Kalishem, ředitelem Deloitte Research pro globální ekonomiku, jenž měl na veletrhu jeden z klíčových příspěvků, se shodují, že navzdory krizi a recesi v nejrozvinutějších zemích od USA po západní Evropu bude retailový trh střední, východní a jižní Evropy na stálém, byť pomalém vzestupu, neboť má velký potenciál dalšího rozvoje. Ten je dán zatím nízkým podílem prodejní plochy na tisíc obyvatel, zatímco ve střední a východní Evropě žije dohromady více obyvatel než v celých USA a přitom má v průměru zhruba 70 m2 prodejní plochy na tisíc obyvatel, USA disponuje více než 1000 m2 prodejní plochy na tisíc obyvatel. Developeři ve střední Evropě, Českou republiku a Slovensko nevyjímaje, tak otevírají dveře dychtivým zahraničním maloobchodním řetězcům, které chtějí vstoupit na trhy v nových členských zemích EU, kde se retail rozvíjí nejen ve velkých městech, ale čím dál víc i v centrech jednotlivých regionů.

#####Pozornost se obrací do Asie

#####Hovořilo se i o životním prostředí

Dalším velmi diskutovaným tématem veletrhu byla problematika životního prostředí a její vliv na výstavbu i provoz obchodních center. Té byl věnován klíčový příspěvek Michaela MacBriana, ředitele European Property Federation, který uvedl, že přestože jsou problémy životního prostředí globální, v rámci EU neexistují specifické direktivy ani specifická legislativa pro obchodní centra. Vzhledem ke snaze spotřebitelů o šetrnost k životnímu prostředí na rozvinutých trzích však lze očekávat, že úspěch budou mít „ekologická“ centra s co nejnižší energetickou náročností. MAPIC zaznamenal boom projektů tohoto typu, které mají navíc kvalitní architekturu a jsou harmonicky začleněné do okolního prostředí. Mezi nimi jmenujme například ekologický retail park od francouzského developera Immobiliere Frey ve městě Lille, který otevře v roce 2010. Recyklace odpadů, úsporné nakládání s vodou, snižování výdajů na energii mimo jiné díky solárním ohřívačům vody – to je jen zlomek faktorů, které činí retail park ekologickým. Vyvrcholením veletrhu se jako každoročně stal galavečer s předáváním cen MAPIC Awards, letos v novém aranžmá ve spolupráci s prestižním časopisem Estates Gazette. Ceny byly uděleny v celkem devíti kategoriích, mezi nimi například nejúspěšnější maloobchodní koncept, developer roku a nejlepší obchodní centrum, ekologická iniciativa roku či nejlepší projekt městské regenerace. V kategorii obchodních center putovalo prvenství do Velké Británie – vítězem se stal v září otevřený multifunkční komplex Cabot Circus, přispívající k regeneraci centra anglického Bristolu. Cenu pro developera roku si odnesl turecký ORTA Gayrimenkul. 15. ročník veletrhu MAPIC se v Cannes uskuteční od 18. do 20. listopadu 2009.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!