Maloobchod v Evropě celkově roste, eurozóna se ale potýká s poklesem | E15.cz

Maloobchod v Evropě celkově roste, eurozóna se ale potýká s poklesem

20. listopadu 2012 • 13:55
Objem maloobchodu v eurozóně klesl v září o 0,2 procenta v porovnání se srpnem, prodeje v celé Evropské unii vzrostly o 0,1 %. V porovnání se stejným obdobím loni prodeje v celé EU vzrostly o 0,3 %, ale eurozóna pokračovala v záporném objemu obchodů poklesem o 0,8 %. Uvádí to nejnovější průzkum poradenské společnosti Colliers International.

Nejvyšší meziroční nárůst byl zaznamenán v Estonsku (9,9 %), Lotyšsku (7,9 %) a Lucembursku (7,1 %), následovaných Ruskem, Rumunskem, Švédskem a Británií. Zdravý růst maloobchodních tržeb v těchto zemích podpořil celkové výsledky EU a vyvážil velké výpadky v jižní Evropě, zejména v Řecku (-9,1 % v červenci v meziročním srovnání). Naopak jsou to sekundární nákupní třídy a obchodní centra v celém regionu EMEA, které byly zasaženy nejvíce, protože maloobchodníci, kteří v nich provozují své obchody, bojují o svou existenci. Navzdory obtížným podmínkám stále existuje mnoho maloobchodníků, kteří expandují, většina z nich se ale zajímá o nejvyhledávanější nákupní centra a nákupní třídy ve velkých městech.

„Maloobchodní trh v regionu EMEA zůstane v nadcházejících měsících stabilní v důsledku utlumeného hospodářského oživení v regionu a slabé důvěry spotřebitelů. Budeme ale svědky další expanze mezinárodních značek, diskontních řetězců a luxusních maloobchodníků a také růstu internetového obchodu. Očekáváme, že mnoho značek vstoupí na nové trhy, a to zejména ve střední a východní Evropě a častěji v podobě franšízy,“ komentuje ředitel maloobchodního oddělení pro východní Evropu v Colliers Sean Briggs.

Hlavní mezinárodní maloobchodníci v oblasti módy pokračují v silné expanzi, stejně jako diskontní maloobchodníci, kteří využívají výhodných tržních podmínek, aby pronikli jak na nejvyhledávanější nákupní třídy, tak do nákupních center, které byly dříve obsazeny obchodními domy, anebo v nichž pronajímatelé byli schopni kombinovat počet jednotek, které byly dříve při vyšší míře obsazenosti nedostupné. Luxusní sektor si stále vede dobře, po celém regionu bylo otevřeno mnoho nových obchodů. Zatímco hlavní luxusní trhy jako Moskva a Londýn zůstaly nejoblíbenějšími destinacemi špičkových značek, také další trhy v západní a východní Evropě, stejně jako na Středním východě přitahují pozornost sektoru luxusního zboží.

Během šestiměsíčního období do 3. čtvrtletí 2012 se základní nájemné na většině nejvyhledávanějších nákupních tříd v klíčových centrech regionu EMEA nezměnilo, nebo jen nepatrně. Na několika trzích jako Petrohrad (12,9 %), Abú Zabí (11,1 %), Kodaň (11,1 %) a Vilnius (9,4 %) bylo registrováno významné zvýšení nájemného za nejvyhledávanější prostory. Ačkoli nájemné v Londýně, Paříži a Curychu během sledovaného období stagnovalo, zůstávají nejdražšími lokalitami v regionu.

Základní nájemné v nejvyhledávanějších nákupních centrech zůstalo na většině sledovaných trhů také stabilní, nebo vykázalo nepatrné změny. K pozoruhodnému zvýšení došlo v Dubaji a Abu Zabí (11,8 %), následovaných Frankfurtem (6,9 %) a Moskvou (6,6 %). Nejvýznamnější poklesy byly zaznamenány v Madridu (-20 %), Bratislavě (-15,8 %) a Milánu (-10 %).

„Nájemné za nejvyhledávanější prostory zůstane víceméně stabilní. Nárůst předpokládáme na silnějších maloobchodních trzích v Londýně, Frankfurtu, Moskvě a Petrohradu. Nicméně pokles nájemného je očekáván na některých východoevropských trzích, jako je Záhřeb, Sofia, Budapešť a Kyjev a další pokles nájemného předvídáme v Madridu a Lisabonu. Výnosy by také měly zůstat na stejné úrovni na převážné většině sledovaných trhů a bohužel se v brzké době neočekává rychlé zotavení nejslabších trhů,“ dodává Briggs.

Investiční přehled

Nedostatek tzv. core produktu se zdá být hlavní překážkou pro investory, celkový objem maloobchodních investic byl nižší než v roce 2011. Počet prodejů s vysokou hodnotou byl také pod úrovní předchozího roku, Německo a Británie zaznamenaly největší objem investic od začátku roku. V Německu je velká poptávka po nově postavených nákupních centrech nebo retail parcích, zejména těch s hodnotou mezi deseti a 50 miliony eur. Nicméně vzhledem k nedostatku nabídky nemůže být tato poptávka uspokojena.

Drtivá většina výnosů jak u nejvyhledávanějších nákupních tříd, tak u nákupních center zůstala ve sledovaném šestiměsíčním období stabilní. K největšímu nárůstu výnosů z nejvyhledávanějších nákupních tříd došlo ve Varšavě (50 bazických bodů) a Kodani (25 bps), mírné zvýšení bylo zaznamenáno ve Frankfurtu nad Mohanem (10 bps). Na slabých trzích došlo k dalšímu poklesu výnosů z nevyhledávanějších prostor, v čele byl Milán (-60 bps) následovaný Aténami a Madridem (-25 bps).

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!