Krize nahrává zelenému bydlení | E15.cz

Krize nahrává zelenému bydlení

4. ledna 2010 • 09:28
Tlak na cenu je nyní nejvýraznějším trendem na realitním trhu. Kupci žádají slevy a hledají nemovitosti, které mají potenciál cenového růstu. Požadavek na levnější bydlení odstartoval vlnu zájmu o energeticky úsporné nemovitosti.

Často je však nálepka „nízkoenergetické“ jen způsob, jak obalamutit zákazníka. Přestávají také fungovat tradiční prodejní strategie a developeři přicházejí s novými způsoby prodeje.

Prodej nemovitostí sice stále stagnuje, ale realitní trh se dává do pohybu. „Lidé evidentně vhodné nemovitosti hledají, ale s nákupem si dávají načas, čekají i na pokles cen, ke kterému začíná pomalu docházet,“ řekl Jakub Havrlant, ředitel realitního tržiště bezrealitky.cz. Z analýzy dat tržiště bezrealitky.cz vyplývá, že nejvýraznější je nyní nárůst zájmu o pronájmy: „Poptávka od ledna vzrostla o 20 procent. Pronajímatelé si mohou mezi zájemci vybírat a byty se pronajmou velmi rychle. Například v Praze nebo Ostravě, kde je poptávka po pronájmu největší, na jeden byt v průměru připadá i 15 zájemců,“ vyjmenoval Havrlant.

#####Stále více přitahují malometrážní byty

Větší zájem je také o výměnu bytů a před začátkem zimního semestru i o spolubydlení, tyto kategorie na bezrealitky.cz v září vzrostly o 100 procent. V oblasti prodeje došlo k oživení hlavně u malometrážních a panelových bytů, jejichž cena v méně atraktivních lokalitách často dosáhla svého dna a kupci už větší slevy neočekávají. „Současně se zvýšila poptávka po zeleném bydlení, tedy energeticky úsporných nemovitostech,“ shrnul hlavní trendy Jakub Havrlant.

#####Cedule „zlevněno“ není výjimkou

Vyčkávání kupců se začíná projevovat vstřícnějším postojem developerů i majitelů nemovitostí. Slevy nabízejí hlavně soukromí prodejci. „Slevu momentálně avizuje téměř 20 procent nemovitostí, tedy každá pátá. Lidé nejdříve nastaví cenu na úrovni předchozích let, ale postupně ji sníží řádově i o statisíce. Pak je často i několik měsíců neprodejná nemovitost prodána během několika týdnů,“ řekl Havrlant. Developeři dlouho vyčkávali a místo slev klientům nabízeli nejrůznější dárky typu kuchyň zdarma, ceny novostaveb začaly mírně klesat až v létě. Kvalitní novostavby slevy nepotřebují, ale projekty, u kterých developer nebral ohled na lokalitu, dispozice či standardy, jsou za nabídkové ceny prakticky neprodejné.

#####Reality se začínají zelenat, ale často je to podfuk

Silným marketingovým tahákem se stává ekologické bydlení. „Poptávka po nízkoenergetických nemovitostech od loňska stoupla téměř o 50 procent. Kvůli rostoucím cenám energií se klienti v poslední době zajímají nejen o prodejní cenu nemovitosti, ale také o náklady spojené s jejím provozem,“ vysvětlil aktuální trend šéf bezrealitky.cz Jakub Havrlant. Současný pokles poptávky po nových bytech nahrává kvalitnějším bytovým projektům, mezi které patří i energeticky úsporné stavby. Protože nálepka „eko“ pomáhá prodávat, někteří developeři současné popularity zeleného bydlení zneužívají.

„Jako nízkoenergetické dnes inzeruje stavby téměř každý, kdo používá stavební izolace, se skutečnými nízkoenergetickými parametry však takové bydlení nemá nic společného,“ vysvětlil Jan Řežáb ze společnosti JRD. Skutečně nízkoenergetických bytových projektů je na trhu zatím málo, přitom zájem o ně je velký.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!