Dopravní koncepce MD počítá se zapojením soukromého kapitálu | E15.cz

Dopravní koncepce MD počítá se zapojením soukromého kapitálu

7. března 2011 • 12:53
Dvě nové části pražského okruhu budou postaveny za přispění soukromého kapitálu, úpravy se dočká dálnice D1 v úseku Mirošovice-Kývalka a vzniknou nové silniční úseky D3 Veselí nad Lužnicí-Třebonín a R35 Opatovice-Mohelnice. Vyplývá to ze strategického materiálu ministerstva dopravy, takzvané superkoncepce, která se zabývá rozvojem dopravy do roku 2025.

Z projektů, které jsou financovány standardním způsobem, mají pro rychlé dokončení výstavby prioritu úsek D3 u Tábora a rychlostní komunikace R6 mezi Karlovými Vary a Chebem. Ministerstvo dopravy plánuje i dotažení dálnice D1 z Bohumína ke státní hranici s Polskem, plyne z materiálu. Od projektů PPP, tedy spolupráce se soukromým sektorem, si resort slibuje příliv finančních prostředků pro plánovanou dopravní výstavbu. Konkrétní objemy finančních prostředků na jednotlivé úseky ministerstvo dopravy neuvedlo. Podle tiskového mluvčího ministerstva Jakuba Ptačinského je superkoncepce zatím ve fázi návrhu a přímo pro PPP projekty zatím není ani přijatá příslušná legislativa.

#####Prvním projektem bude pražský okruh

V rámci projektů spolufinancovaných soukromým sektorem se má nejdříve dokončit část pražského okruhu v Běchovicích, který má být postaven do roku 2016. O rok později má být hotový úsek dálnice D3 v okolí Veselí nad Lužnicí, která spojí hlavní město s Rakouskem, a úprava dálnice na Brno. Ministerstvo teď očekává připomínky, které hodlá do návrhu zapracovat předtím, než bude materiál projednáván v meziresortním řízení. Podle Ptačinského je návrh výstavby nejlepším možným řešením, kterého lze za současné finanční situace dosáhnout.

„Varianta, kterou nabízely soukromé firmy, že bychom teď stavěli a další roky bychom to spláceli, je pro českou ekonomiku horší,“ uvedl Ptačinský. Pokud se výstavba rozloží do dalších 20 let, většina stavebních dělníků prý svoji práci udrží. Naopak pokud by se v následujících třech letech překotně stavělo, bylo by nutné zaměstnat množství lidí ze zahraničí a v následujících letech by nezaměstnanost ve stavebnictví dosáhla velmi vysokých hodnot, řekl mluvčí. Do roku 2025 stát nepočítá s výstavbou rychlostní silnice R55 podél řeky Moravy, pokračováním R35 z Hradce Králové do Liberce a propojením Brna s touto silnicí.

#####Soukromé firmy se spolupráci rozhodně nebrání

Zástupci stavebních firem začali státu nabízet, že silnice, jejichž výstavbu v létě musel kvůli nedostatku peněz zastavit ministr dopravy Vít Bárta, dokončí na svůj účet. Náklady jdou do miliard korun, které by stát postupně splácel v příštích letech. Nabídky už podle dostupných informací podala firma Skanska, Eurovia a zvažuje to i Strabag. „Nabízíme ministerstvu dopravy a ředitelství silnic, že jim ty projekty profinancujeme. Jsme také ochotni posunout financování. Nedokážu přesně říci o kolik, ale do tří let se o tom dá diskutovat,“ řekl generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok. A připojují se i další společnosti.

„Mohu potvrdit, že i z naší strany vzešla podobná nabídka,“ informovala mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Stejný krok zvažuje i společnost Strabag. Zatímco ve Strabagu se plány teprve rodí, Skanska i Eurovia už poslaly na ředitelství silic podrobnější návrhy. Skanska navrhuje dokončit první část obchvatu České Lípy u obce Sosnová a Eurovia sinici mezi Ostravou a Opavou nebo dálnici z Bohumína na státní hranice s Polskem. Práce na její stavbě ale ještě de facto nezačaly.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!