Developeři hledají pomoc u realitních makléřů

10. června 2009 • 09:28
Čeští developeři postupně zjišťují, že sami byty neprodají. Donedávna přitom spolupracovali s minimem realitních kanceláří a své projekty raději nabízeli přímo ve vlastních prodejních centrech.

V Vedla je k tomu často nedobrá zkušenost se službami zprostředkovatelů a hlavně obrovská poptávka. Po jejím nejméně třetinovém propadu začínají developeři hledat pomoc. „Mnozí z těch, kteří loni neměli zájem o spolupráci, za námi dnes sami přicházejí,“ říká manažer realitní kanceláře Lexxus Ivo Ščuka. Jeho slova potvrdila na Stavebním fóru obchodní ředitelka společnosti SatpPo Development Irena Reichlová: „Nastává čas, kdy budou mít realitní kanceláře příležitost ukázat, co umějí.“ Na českém trhu se prodá prostřednictvím realitních kanceláří zhruba polovina nemovitostí. V rámci evropského trhu jde o standardní podíl, ve Spojených státech bývá vyšší. V poslední době se na trhu rozrůstají řetězce nadnárodních realitních kanceláří a pobočkové sítě tuzemských firem, které vytlačují malé obchodníky s nemovitostmi. Největší je původem americký franšízový řetězec RE/MAaX.

#####Franšízové realitky zažívají zlaté časy

„Za čtyři roky na českém trhu máme sto kanceláří a přes 900 makléřů,“ uvedl regionální ředitel firmy Vojtěch Krátký. Svoji síť začíná teď budovat další americký franšízový koncept Century 21, s nímž se RE/MAaX v minulosti soudil o to, kdo prodává nejvíc nemovitostí na světě. Franšízový systém zavedla před třemi lety také společnost Mexx Reality. Sítě mají například byty, Sting, Real Spektrum či Realitní společnost České spořitelny.

Franšízové realitky uvádějí jako svoji výraznou přednost kvalitní služby klientům včetně právního servisu. U prodeje developerských projektů se tak mohou dostat do složité situace. Přetrvávajícím nešvarem developerů jsou často kupní smlouvy, které znevýhodňují zákazníka například při reklamaci záručních vad či sankcích za nedodržení termínů. Realitní kanceláře často stojí na straně toho, kdo je platí, tedy developera.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!