Developer Sekyra si stojí za plánem na zbourání historické stavby | E15.cz

Developer Sekyra si stojí za plánem na zbourání historické stavby

23. února 2011 • 17:18
Developerská společnost Sekyra Group zahájila protiútok vůči lidem a sdružením, kterým se nelíbí plánovaná forma nové výstavby na území Nákladového nádraží Žižkov. Firma představila několik odborných posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou funkcionalistické budovy nádraží. Proti bourání je místní občanské sdružení nazvané "Tady není developerovo".

Na pozemcích současného nádraží mají vzniknout byty asi pro 15 tisíc lidí. Developeři chtějí ale stavět také kancelářské budovy nebo obchodní plochy. V areálu chtějí stavět i společnosti Sudop Group a Discovery Group. V projektových firmách, které projekty na místě stávajícího nádraží připravují, mají majetkovou účast také České dráhy. Sekyra Group se odvolává na architektonické posudky, které plán na zbourání historické stavby také posvětily. Například architekt Vladimír Šlapeta se domnívá, že zachování celého původního areálu je nereálné. „Vytvářelo by značné překážky velkorysému prostorovému konceptu nové zástavby, které by se problematická památková hodnota bez původní funkce nemohla vyrovnat,“ soudí odborník.

Budova nádraží stojí v cestě takzvané Jarovské spojce. Ta má areál napojit na stávají dopravní tepny. Developerský plán počítá se zbouráním funkcionalistické stavby. „Odstranění budovy není primární zájem developera, ale jde o veřejný zájem na vybudování této komunikace,“ řekl Luděk Sekyra, hlavní akcionář Sekyra Group. Ministerstvo kultury aktuálně řeší, jestli stavbu prohlásí za kulturní památku. Úřad část nádraží kulturní památkou vyhlásil už v prosinci, ale majitel pozemku, kterým jsou České dráhy, se proti rozhodnutí odvolal. O to naopak usilují lidé ze sdružení Tady není developerovo. Na podporu svého požadavku začali sbírat dokonce popisy pod internetovou petici.

S tím, aby se funkcionalistická budova nádraží stala kulturní památkou, nesouhlasí nejen České dráhy a developer, ale i magistrátní odbor památkové péče ani radnice Prahy 3. Podle občanského sdružení ale není potřeba hlavní budovu bourat, je možné ji do nového projektu zapojit. Podle architekta Zdeňka Lukeše, který sdružení podporuje, může Olšanská ulice budovu nádraží podjíždět pod zemí nebo objet kolem. Tato budova nemá obdoby, má obrovské možnosti využití,“ uvedl nedávno Lukeš. Podle něj by v ní mohly být například depozitáře.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!