Český maloobchod v roce 2011 bude prý ve znamení retail parků | E15.cz

Český maloobchod v roce 2011 bude prý ve znamení retail parků

Žádná další obchodní centra, zato několik retailových parků, expanze části maloobchodníků i příchod nových značek, povětšinou na bázi franšízy - to bude podle mezinárodní poradenské agentury DTZ charakterizovat maloobchodní trh v České republice v roce 2011.

Nulový přírůstek plochy v obchodních centrech v nadcházejícím roce způsobil odklad dokončení Breda & Weinstein developera Develon v Opavě na rok 2012. „Hlavně na Moravě bude v příštím roce dokončena realizace několik nových a expanze stávajících retail parků. Počítáme s čistou plochou kolem 56 tisíc metrů čtverečních, což bude druhý nejmenší objem od roku 1997. S ohledem na vývoj trhu a flexibilitu výstavby ale ještě může dojít k dalším korekcím,“ doplňuje analytička DTZ Lenka Šindelářová. Jakkoliv uplynulé období propadu a následní hospodářské stagnace maloobchodní trh poznamenalo, proud nových značek směřujících do České republiky ani zdaleka nevyschl. V uplynulých týdnech tak mohou tuzemští zákazníci díky franšízovým konceptům nově nakupovat značky Brand New Products, iBlues, Jamie Sadock nebo Nicole Cosmetics. „V době panující nervozity obchodníků, zda a jak se změní chování nakupujících, je sázka na zavedenou značku prostřednictvím franšízy logickým krokem,“ dodává Lenka Šindelářová.

Řada značek hlásí expanzi

Expanzi dále ohlásili vedle nábytkových firem například značky Hot Labels, Husky, Starbucks, módní značky Ulla Popken, CCC boty či KappAhl, lékárna Dr. Max, dm Drogerie anebo hračkářský outlet Dráčik. Ačkoliv aktuální výsledky na předvánočním trhu překonávají odhady ekonomů i samotných obchodníků, očekávání pro příští rok až tolik optimistická nejsou. Důvodem jsou i masivní škrty ve veřejné sféře, které budou mít dopad na spotřebitele. Například podle predikcí Oxford Economics se po vánočním vybočení poptávka zákazníků vrátí k dosavadním, poměrně nízkým hodnotám. Situace se má zlepšit až koncem roku 2011 a nárůst spotřebních vydání je v ČR odhadován na 2,5 procenta.

Nových obchodních ploch letos ubylo

Rok 2010 skončí s bilancí 154 tisíc metrů čtverečních dokončených ploch v nákupních centrech a retail parcích, což je o 21 procent méně než vloni. V posledním čtvrtletí letošního roku přibylo téměř 30 tisíc metrů čtverečních. Jak uvedeno, nadcházející rok bude otevřeno či rozšířeno hned sedm retail parků většina na Moravě. Kromě toho by měla být dokončena také rekonstrukce obchodního domu v Praze – rekonstrukce domu Diamant developerskou společností Mustela. V případě retail parků bude největším Centro Ostrava Retail Park developera Discovery Group; průměrná rozloha se pak pohybuje mezi čtyřmi až šesti tisíci metry čtverečními a neuralgickým bodem bývá obvykle supermarket nebo diskontní prodejna potravin. Mezi typické nájemce retail parků patří například značky KIK, Lidovka, Takko Fashion, dm Drogerie, Okay elektro, SuperPet a další.„Jde o stavebně i marketingově jednoduchý koncept, zaručující stabilní příjem pro obchodníky v nájmu a tím pádem i vlastníka. S akcentem cenově dostupných komodit se budeme na českém maloobchodním trhu setkávat stále častěji,“ doplňuje Lenka Šindelářová.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!