Volkswagen Santana: druhá generace po 30 letech | E15.cz

Volkswagen Santana: druhá generace po 30 letech

Autorevue.cz, Jiří Duchoň

Značka Volkswagen pro Čínu představila novou generaci svého mimořádně úspěšného sedanu Santana. Po třiceti letech od jeho premiéry…

Když zazní jméno Santana, jaké auto si představíte? Zřejmě půjde buď o ortodoxní off-roady Santana ze Španělska, nebo o specifický model Volkswagenu z počátku osmdesátých let. A právě klasický tříprostorový sedan VW Santana se nyní pro čínský trh dočkal premiéry v pořadí teprve druhé generace. Model Sanatna Volkswagen představil v roce 1981 jako verzi sedan odvozenou z modelu VW Passat druhé generace (B2).

Prodával se pak nejen v Evropě, ale také v USA (VW Quantum), v Mexiku (VW Corsar) či Argentině (VW Carat). V Evropě jméno Santana zaniklo v roce 1985 (kromě Španělska) a výroba se zastavila o tři roky později. Bez zajímavosti není, že se Santana v devadesátých letech na některých jihoamerických trzích prodávala v rámci projektu Autolatina také pod jménem Ford Versailles.

Největších úspěchů však model Santana dosáhl jednoznačně v Číně, kde jej po řadě dílčích modernizací nabízejí dodnes. Během třiceti let vozy Santana (vyráběly se zprvu ve fabrice na traktory STAC, předchůdce dnešního koncernu SAIC) zaplavily čínské silnice. Od roku 1982, kdy produkce řady Santana v Číně startovala, vznikly celkem takřka čtyři miliony kusů, což ze Santany dělá jeden z vůbec nejúspěšnějších modelů v Číně.

Po třicet let jeden model

Jiný kraj, jiný mrav, ale zdá se, že i v Číně je třicet let pro jeden model dost. V pondělí večer se totiž v prostorách továrny ve Wolfsburgu, kde výroba původní Santany začala, představila druhá generace modelu Volkswagen Santana, který se ale bude vyrábět v čínské továrně Shanghai Volkswagen Automotive. Hned na první pohled je patrné, že designéři novinku pojali jako zmenšeninu většího Passatu v jeho aktuální podobě, o čemž svědčí také pojetí masky chladiče a zadních svítilen.

Nová Santana zůstává čtyřdveřovým sedanem, ovšem nic jiného se svým předchůdcem nesdílí. Vůz stojí na podvozku s rozvorem náprav 2 604 mm (například Škoda Rapid má rozvor jen o 2 mm kratší) a zavazadlový prostor v základním uspořádání nabídne 480 l (o 70 l méně než u Rapidu). Santana bude v Číně k dispozici ve výbavových stupních Trendline, Comfortline a Highline.

Uvnitř najdeme jednoduchou, ale celkem moderně působící palubní desku, ve výbavě se v závislosti na zvoleném stupni počítá například s šesticí airbagů, stabilizací, jednozónovou klimatizací, koženým čalouněním nebo parkovacím asistentem. Pod kapotou najdeme alternativně dva zážehové, atmosféricky plněné čtyřválce (EA211). Jednotka 1,4i dosahuje výkonu 90 koní (66 kW) a průměrné spotřeby 5,9 l/100 km, výkonnější agregát 1,6i s výkonem 110 koní (81 kW) vykáže spotřebu jen o 0,1 l/100 km vyšší.

Autor: Autorevue.cz, Jiří Duchoň
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!