Toyota GT86: když nemůžeš, ještě dvakrát můžeš

Reportáž

Fotogalerie Tohle okřídlené zvolání měl rád náš trenér fotbalu v dorostu. A já jsem si na něj vzpomněl teď, po letech, na katalánské závodní dráze Parc Motor Circuit za volantem nové Toyoty GT86. Na sportovní kupé s uspořádáním 2+2 totiž sedělo naprosto přesně…

 Ideální nářadí k driftování Dalších 10 fotografií v galerii
30.5.2012 11:51   |  

„Tlač to, neubírej!“ z hlasu sedmatřicetiletého závodníka Carlose, který seděl vedle mne a radil mi, jak projíždět okruh, čišela rozmrzelost. Očividně jsem nejel podle jeho představ. Spíše při zdi, než v rozletu… A to už jsem měl za sebou tři kola na čtyři kilometry dlouhé závodní dráze.

„Nestrhávej ho. To auto si to užívá, když mu povolíš. Nebrzdi prudce. Nepřidávej splašeně. Využívej celou trať. Podívej, jak je široká!“

Vůz má skvělý součinitel aerodynamického odporu Cd pouhých 0,27

Na jeho slova jsem dal až ve čtvrtém kole. Najednou jsem trati, ale hlavně autu, s kterým jsem před tím ujel nějakých sto padesát kilometrů po horských okreskách v okolí Barcelony, přišel na chuť. Zjistil jsem totiž (konečně), že ho můžu tlačit do zatáček s dvojnásobnou silou… Přesně podle slov mého bývalého trenéra.

A sporťák s mírami 4240 mm x 1775 mm x 1285 (!) mm a rozvorem 2570 mm na 17“ litých kolech v zatáčkách najednou popíral fyzikální zákony.

Nemalou zásluhu na tom měla i jeho hmotnost. Vozy této třídy s dvoulitrovým motorem váží kolem 1300 kg. U Toyoty GT86 se ručička váhy zastavila na čísle 1239 kg.

Čistý sporťák

To, co inženýři od Toyoty a Subaru slíbili (nový vůz je jejich společné dílo), splnili. Nabídli plnokrevníka nijak ohromujících výkonů, ale skvělých jízdních vlastností.

Hlavní konstruktér Tetsuya Tada a jeho kolega ze Subaru Toshio Masudou se rozhodli, že jejich dílo bude čistým sporťákem - bude mít uspořádání s pohonem zadních kol, motor bez přeplňování (schopný dosáhnout litrového výkonu 100 k) a běžné pneumatiky.

Už dopředu zamítli velký těžký motor s vysokým zdvihovým objemem.

Bez turba

GT86 jako jediný vůz na světě přichází s nezvyklou kombinací: s kompaktním vysokootáčkovým zážehovým motorem konstrukce boxer bez přeplňování (je umístěn vpředu)a pohonem zadních kol.

Nově vyvinutý dvoulitrový motor od Subaru s nejnovějším systémem přímého vstřikování paliva od Toyoty je unikátní. Je to celosvětově první plochý motor s protiběžnými písty a technologií D-4S (zkratka znamená Direct Injection 4-Stroke, nebo-li čtyřdobý zážehový motor s přímým vstřikováním).

Volant má průměr 365 milimetrů. Menší se ještě ve vozech značky Toyota neobjevil

Tato technologie se samostatným vstřikováním přímo do válců a do sacího kanálu zajišťuje v závislosti na otáčkách motoru přímé vstřikování paliva do válců pod vysokým tlakem i klasické vstřikování do sacího kanálu respektive pouze přímé vstřikování do válců. Nasávaný vzduch se proto rovnoměrně mísí s palivem v celém rozsahu otáček motoru. To se odráží v lepší odezvě na stisknutí plynového pedálu a vyšším výkonu i točivém momentu v celém spektru otáček motoru.

Shoda dvou géniů

K tomu oba konstruktéři namixovali další ingredience, jejich společným jmenovatelem je slovo nízký. Auto má nízkou hmotnost, nízkou setrvačnost a nízké těžiště (nabízí nejnižší posaz řidiče – pouhých 400 mm, to je dokonce o 7 mm nižší než u modelu Porsche Cayman).

Má ideální rozložení hmotnosti 53:47 a extrémně nízké těžiště – pouhých 460 mm.

Touhle alchymií směřovali Tada s Masudou k jedinému: zkonstruovat vůz s co nejlepším kilogramovým výkonem. Vůz živý, dynamický, s dostupnou výkonovou charakteristikou. S naprosto přesným ovládáním.

Zavrhli však nejen turbo, ale snažili se omezit na minimum i zapojení elektroniky, elektronických řídících jednotek.

Pneumatiky pro Priuse

A další libůstkou, kterou si konstruktéři dovolili, bylo, že auto postavili na klasické pneumatiky z modelu Prius. Ty mají rozměr 215/45 R17.

Sportovnější pneumatiky zavrhli podle svých slov v zájmu „jedné ze základních priorit vývoje GT86: radosti z jízdy“.

To samozřejmě ale nikomu nebrání v tom, když by se chtěl rozhodnout pro široká sportovnější kola. Ostatně pro ně byl koncipován i zavazadlový prostor. Po sklopení zadních sedadel se tam vejdou přesně čtyři sportovní „gumy“. (Anebo dva bagy – poznámka pro golfisty.)

Nedělené opěradlo zadních sedadel lze sklopit do roviny

Toyota jinak tradičně používá víko náboje kola o průměru 60 mm, u G86 však bylo zmenšeno na 49 mm. Výsledek je patrný na první pohled – paprsky vypadají delší, opticky se zvětšila i celá kola. Navíc se snížila hmotnost a podle slov techniků z Toyoty bez negativních dopadů na tuhost.

Číslo 86 žije

Na závěr zbývá ještě odhalit tajemství obestírající název vozu. Číslo 86 odkazuje na legendární model Corolla Levin AE86, na jeho ojedinělé jízdní vlastnosti.
Při vývoji měl vůz interní kódové označení 086A. Čtvercová charakteristika 86 x 86 (vrtání x zdvih) se u motoru konstrukce boxer ukázala jako ideální. Ostatně tohle už si u Toyoty vyzkoušeli. Třeba zrovna předchůdce Celica nebo model MR2 vykazovaly stejnou čtvercovou konfiguraci jako GT86.

A u nového sporťáku šli v Toyotě s hrátkami ohledně číslovky ještě dále. Třeba i vnitřní průměr chromových koncovek výfuku GT86 činí přesně 86 milimetrů.

Místo epilogu

Co vůz opravdu uměl jsem zjistil, až když jsem skončil svoji jízdu na okruhu. Byl jsem celkem pyšný, ale to trvalo jen pár sekund. Carlos mi totiž nabídl, že mi „předvede“ jedno svoje kolo. Tam kde jsem já jel „za tři“, on jel „za čtyři“. A pod plným plynem. Ukazoval, jak skvěle vyladěný podvozek vůz měl.

Ten auťák mohl pod jeho vedením v zatáčkách ne dvakrát, ale třikrát. Minimálně…

Ideální nářadí k driftování

Hlas inženýra

„U GT86 jsme si stanovili tři cíle nutné k tomu, aby se řidič za všech okolností cítil pánem situace. Prvním byl pohyb vozidla popírající fyzikální pravidla momentu setrvačnosti´. To znamená agilní vůz vždy ochotný reagovat na pokyny řidiče. Druhým cílem bylo ´jízdní chování, jako by vůz byl stále přilepen k vozovce´. A za třetí jsme chtěli docílit ´hladkého průběhu zdvihu v zájmu stabilní a pohodlné jízdy´,“ řekl na prezentaci pro české novináře v Barceloně Toshiaki Noda, asistent hlavního inženýra.

Spojenectví se Subaru

Ke zrodu GT86 pomohlo spojenectví se Subaru. Za program vývoje zodpovídaly obě automobilky společně.

Toyota měla na starosti produktové plánování (rozhodla o základním konceptu – pohon zadních kol, nízké těžiště, intuitivní ovládání; nastavila základní cíle pro výkon a specifikaci; zodpovídala za design interiéru a vnějšku vozu).

Subaru mělo na starosti konstrukční návrh, na mnoha částech motoru se ale uplatnily technologie od Toyoty, to platí i pro převodovku a podvozkové partie.

Technické údaje: Toyota GT86 (2012)

Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC

Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 998 cm3

Nejvyšší výkon 147 kW (200 koní)

Nejvyšší výkon při otáčkách 7 000 ot/min

Nejvyšší krouticí moment 205 Nm při 6 400 až 6 600 ot/min

Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,6 s

Nejvyšší rychlost 226 km/h

Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů

Hmotnost: pohotovostní • celková 13 kg • 1 239 kg

Prům. spotřeba: komb. 7,8 l/100 km

Rozvor náprav 2 570 mm

Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 520 mm • 1 540 mm

Rozměr pneumatik 215/45R17

Rozměry: délka × šířka × výška 4 240 × 1 775 × 1 425 mm

Autor článku: Jaroslav Matějka, Autorevue.cz

Komentáře

Čtěte také

O pěstování marihuany je zájem. Budou ale pacienti platit 300 Kč za gram?

O pěstování marihuany je zájem. Budou ale pacienti platit 300 Kč za gram?

České firmy si brousí zuby na „zelený byznys“. Stát totiž v nejbliží době vypíše tendr na domácí pěstitele, kteří budou lékárnám dodávat marihuanu pro léčebné účely. Největším… více

Komerční prezentace

Další weby mladé fronty

Mobilní web