Tip: Vydejte se na Chodov za slavnou Rudou sviní | E15.cz

Tip: Vydejte se na Chodov za slavnou Rudou sviní

26. října 2012 • 10:33
Jaroslav Matějka
Před tím autem se rozbuší srdce i naprostému motoristickému ignorantovi. Má ohnivě rudý lak a impozantní pneumatiky. Pod kapotou bije výkonný osmiválcový motor. A jak bije! Když ho pro nás představitelé showroomu nastartovali, málem jsme nadskočili…

To je Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG. Tedy abychom byli úplně přesní, na pražský Chodov do showroomu Mercedesu dorazila jeho věrná replika. Bude zde k vidění do 30. října. Upozorňuje na to, že značka AMG slaví 45 let.

Tenhle závodní sedan se proslavil před 41 lety ve vytrvalostním závodě 24 h Spa-Francorchamps před 41 lety. Jezdci Hans Heyer a Clemens Schickentanz s ním nastoupili do vytrvalostního závodu v belgických Ardenách. Proti němu stály vozy Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Ford a Opel.

A stal se zázrak: hned při svém prvním startu protnul 300 SEL 6.8 AMG cílovou čáru jako druhý a zvítězil ve své třídě. Tím se stala společnost z Affalterbachu, založená v roce 1967, přes noc světoznámou. Auto bylo vzhledem ke své váze a velikosti slabší v technických pasážích, v zatáčkách zaostávalo za podvozky ostatních vozů, ale na delších rovinkách je prostě udolalo svým brutálním výkonem. Barva, vzhled a brutalita Mercedesu 300 SEL 6.8 AMG mu vynesla nepříliš libozvučnou přezdívku – Rote Sau (Rudá svině)

Zrodila se legenda AMG na závodní dráze.

Jako technický základ pro rychlý závodní vůz AMG posloužil typ Mercedes-Benz 300 SEL 6.3. Ten byl ve své době nejrychlejším německým sériově vyráběným vozem. Stuttgartská luxusní limuzína byla se svým motorem V8, který ze zdvihového objemu 6,3 litru mobilizoval nejvyšší výkon 184 kW/250 k a maximální točivý moment 500 N.m, neskutečně rychlá.

Společnost AMG zvýšila výkon velkého osmiválce v závodním provedení četnými opatřeními, jako například zvýšením zdvihového objemu na 6,8 litru, „ostřejšími“ vačkami, většími sacími ventily, upravenými ventilovými vahadly a písty, na vynikajících 315 kW/428 k; točivý moment vzrostl na 608 N.m.

Na závodní dráze tak bylo možné dosáhnout nejvyšší rychlosti 265 km/h, sériově vyráběný sedan „uměl“ 221 km/h.

Další úspěchy však zůstaly neobyčejnému automobilu upřeny. Důvod spočíval ve změně předpisů, která od roku 1972 zavedla v mistrovství Evropy cestovních vozů limit pro maximální zdvihový objem 5,0 litru – to bylo příliš málo pro velkoobjemový motor AMG V8 s atmosférickým plněním.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!