Seat brzdí koncern Volkswagen v rozletu | E15.cz

Seat brzdí koncern Volkswagen v rozletu

Seat brzdí koncern Volkswagen v rozletu
Seat
• 
ZDROJ: Jaroslav Matějka

Jaroslav Matějka

Prodělečný Seat je bez diskuze černou ovcí v rodině Volkswagenu, prohlásil Ferdinand Dudenhoeffer, šéf Centra pro výzkum automobilového průmyslu na Univerzitě Duisburg-Essen. „Zcela jistě by bylo rozumnější činnost této značky ukončit a zařízení automobilky použít pro další značky skupiny,“ dodal.

Škoda se svou produkcí podle uznávaného analytika pokrývá tytéž segmenty – od kompaktních vozů po středně velké – a slaví s ní úspěch na masovém trhu. „Proč se tedy obtěžovat s udržováním Seatu?“ zeptal se na závěr vystoupení pro německý tisk.

Volkswagen se pokouší stát nejsilnější automobilovou skupinou světa. Do roku 2018 chce předstihnout japonskou Toyotu. K tomu ale potřebuje vyřešit palčivý problém jménem Seat.

Volkswagen odstartoval výrobu nové generace Golfu

Když VW v roce 1986 kupoval Seat, největšího španělského výrobce aut, měl jasnou představu: „Přes tuto značku se dostaneme na prudce rostoucí trh v zemi.“ Ovšem brzy přišlo vystřízlivění.

Hlavní závod největšího španělského výrobce aut v Martorellu nedaleko Barcelony by dokázal ročně vyrobit půl milionu vozů. Jenže od roku 2000 do roku 2010 v něm výroba aut spadla velmi výrazně, téměř o třetinu na 345 tisíc vozů. O španělské automobily nebyl zájem.

K chabým výsledkům značky přispěla výrazně globální recese, která silně otřásla velkolepými plány. Německý koncern přitom vložil značné prostředky do výstavby nového závodu v Martorellu a také do vývoje nových modelů, jako byly Ibiza a Toledo.

Za tehdejší dobou se ohlédl exšéf VW Ferdinand Piech, který ve svých pamětech Auto. Biographie vydaných v roce
2002 napsal: „Měli jsme pouze tři možnosti: buď značku Seat zlikvidovat, nebo zavřít polovinu výrobních zařízení, anebo propustit polovinu zaměstnanců.“

Volkswagen se nakonec rozhodl pro třetí možnost. V roce 1994 snížil stav zaměstnanců Seatu o třetinu – na patnáct tisíc. Mnoho to ale nepomohlo. Seat nahromadil od roku 2008 do dneška ztrátu kolem jedné miliardy eur. Za posledních deset let byl v zisku jen jednou.

Španělsko posledních let už dávno není onou prosperující zemí, do které kdysi koncern Volkswagen zamířil. Zažívá nejhorší chvíle ve své historii, a to se projevilo i na registracích nových aut – klesají nepřetržitě po celé poslední tři roky.
Seat se tak stal jedinou značkou koncernu Volkswagen (Audi, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini), jejíž výsledky se dlouhodobě pohybují v červených číslech. I přes její tristní představení se ale představitelé Volkswagenu netají tím, že neúspěšnou značku nejen podrží, ale zcela jistě znovu „nastartují“.

Před třemi roky VW jmenoval nové vedení v čele s Jamesem Muriem a od června 2011 z linek v předtím ne zcela využitém Martorellu sjíždějí nové vozy Audi Q3. Jejich výrobu tam německý koncern přesunul a plánuje vyrábět sto tisíc těchto SUV ročně.

Lepší budoucnost značky má ale především zajistit „vylepšená“ Ibiza, model, který tvoří 55 procent prodejů Seatu, a nový Leon. Ten zažije premiéru na podzimním autosalonu v Paříži.

„Nový Leon by měl sehrát velkou roli,“ řekl Manfred Kantner, představitel Volkswagenu, v rozhovoru pro Reuters. „Bude vycházet z nové strategie koncernu, která ušetří velké prostředky. V mnohem širší míře totiž budeme používat u našich malých a středně velkých aut standardizované komponenty.“

Maloobchodní prodej vozů Seat a tržbyMaloobchodní prodej vozů Seat a tržbyAutor: E15

Koncern Volkswagen se rovněž rozhodl nasměrovat španělskou značku na lukrativní trhy mimo Evropu. Seat letos vstoupil rázně do Ruska a hlavně Číny, kde hodlá do konce roku otevřít patnáct prodejen ve velkých městech, jako jsou Čcheng-tu, Nan-ťing a Šen-čen. Věří, že tamní mladé zákazníky se svými vozy zaujme.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!