Pražští taxikáři v testu propadli - prodlužují trasy a neumí se chovat | E15.cz

Pražští taxikáři v testu propadli - prodlužují trasy a neumí se chovat

Pražští taxikáři v testu propadli - prodlužují trasy a neumí se chovat
ilustrační foto
• 
ZDROJ: 7 Tomáš Blažek

ČTK, sal

Pražští taxikáři patří k evropskému podprůměru, vyplývá to z testu německého autoklubu ADAC, v němž se Praha umístila z 22 testovaných evropských velkoměst na 17. příčce v poli "nedostatečných", těsně před Vídní a Amsterodamem. Vůbec nejhůře v testu dopadla Lublaň. Nejkvalitnější taxislužby nabízí Barcelona a Mnichov.

Inspektoři ADAC, kteří se při jízdě taxíkem vydávali za byznysmeny a potom hodnotili řidiče, vůz, cenu a dodržování nejkratší trasy, pražským taxikářům vytknuli zejména zbytečné prodlužování trasy.

Zatímco v některých evropských městech zaznamenal ADAC po jednom případu takového podvádění, v Praze se to kontrolorům stalo hned třikrát. Inspektoři se v Praze setkali také s předražováním ceny. ADAC popisuje jeden do očí bijící případ, kdy pražský taxikář zpočátku jízdu nabízel za 900 korun a teprve po protestu testujícího cenu srazil na 600 korun, což ale ještě stále bylo výrazně víc, než odpovídalo stanoveným taxám. Vůz neměl ani taxametr.

Šofér se navíc musel radit s kolegou, zda zná cíl, a musel se dodatečně dívat do mapy. Nakonec kýžený cíl našel s podporou kolegy na telefonu. Kontrolor ADAC spočítal, že zbytečně najel 46,5 procenta z celkové trasy.

Ve výsledném hodnocení Prahy však kontroloři zmiňují také pozitiva. Pražské taxíky jsou prý čisté, řidiči jsou až na výjimky zdvořilí. Ovšem s dodatkem, že příliš neumí anglicky.

Za stav svých aut dostali pražští taxikáři pomyslnou dvojku, o stupeň horší známku dostali za volbu trasy a nejhoší hodnocení - čtyřku - mají za ostatní služby.

Pořadí kvality taxislužeb v evropských velkoměstech

Pořadí Město Hodnocení ADAC
1. Barcelona dobrý
2. Mnichov dobrý
3. Kolín nad Rýnem dobrý
4. Milán dobrý
5. Berlín dobrý
6. Paříž dobrý
7. Lisabon dobrý
8. Salcburk dostatečný
9. Oslo dostatečný
10. Rotterdam dostatečný
11. Hamburk dostatečný
12. Ženeva dostatečný
13. Brusel dostatečný
14. Záhřeb dostatečný
15. Curych dostatečný
16. Madrid nedostatečný
17. Praha nedostatečný
18. Vídeň nedostatečný
19. Amsterodam nedostatečný
20. Lucemburk nedostatečný
21. Řím nedostatečný
22. Lublaň velmi nedostatečný

Mnoho důvodů ke spokojenosti nemá ani Vídeň. Jeden taxikář tam dokonce v noci odmítl vzít zákazníka z ulice Operngasse ke Karlovu chrámu, což je asi 1,3 kilometru. Testujícího odbyl s tím, že čeká na jiného zákazníka a že danou vzdálenost je možné ujít pěšky.

Lepší hodnocení než „dostatečné“ žádné z měst v dílčí kategorii taxikáři neobdrželo. Naopak téměř polovina v tomto ohledu zcela propadla, neboť šoféři nesplnili ani nejzákladnější standardy. Nejlepší hodnocení, 78,1 procenta, získali mnichovští taxikáři. Ale i to stačilo jenom na „dostatečnou“.

Celkový vítěz Barcelona vděčí za své umístění i díky poměrně ochotným řidičům, kteří dostali 77,8 procenta, a umístili se tak na druhé příčce před šoféry z Paříže, Kolína nad Rýnem a Berlína. Nejhorší jsou prý taxikáři v Římě.

V dalších dílčích kategoriích - vozy a jejich čistota, správně zvolená trasa a vyúčtování - se katalánská metropole dokonce umístila na prvním místě.

Nedodržování pravidel silničního provozu se objevilo v téměř 30 procentech všech případů v evropských městech. Mnoho taxikářů například telefonovalo za jízdy bez handsfree nebo nedodržovalo povolenou rychlost.

V cenové příznivosti zvítězila portugalská metropole Lisabon, kde svezení na vzdálenost sedm kilometrů se zavazadlem a s čekací dobou pět minut stojí za bílého dne zhruba osm eur (asi 200 korun). Následují Záhřeb, Madrid, Barcelona a Praha. Nejdražší je cestování taxíkem ve švýcarském Curychu, kde stojí sedm kilometrů více než 770 korun.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

Autor: ČTK, sal
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!