Pět plus jedna, aneb to nejlepší a nejhorší, co jsme letos řídili | E15.cz

Pět plus jedna, aneb to nejlepší a nejhorší, co jsme letos řídili

Pět plus jedna, aneb to nejlepší a nejhorší, co jsme letos řídili
auta
• 
ZDROJ: Autorevue.cz

Autorevue.cz, Lukáš Dittrich

Rok 2012 byl z pohledu testů a prezentací všemožných automobilů hodně bohatý. Vybrat to nejlepší, co jsme řídili, není vůbec jednoduché.

O co chudší byl rok 2012 na neobvyklé příhody, o to byl bohatší na auta, které jsme si mohli vyzkoušet a o kterých jste si mohli přečíst. Opět se v naší redakci zastavilo úplně všechno počínaje Škodou Citigou, Dacii Lodgy, přes Suzuki Swift Sport, Subaru WRX STI, Toyotu GT86 a konče u dvanáctiválcového Bentley Continental Flying Supr Speed nebo neskutečně ostrého Jaguaru XKR-S Convertible. Zmínit také musím pár testů amerických exemplářů, především Dodge Challenger R/T stál za to. A konečně vůbec špatné svezení není ani ve starších automobilech. Naopak se tak trochu začíná ukazovat, že mnohdy už jízda není, co bývala a že dříve šlo o zábavnější automobily. Řeč je třeba o šestiválcovém Golfu R32 nebo Jaguaru X-Type 3.0i Estate.

5) Právě u Dodge Challenger bych začal, tedy mu udělil páté místo. Americká auta sice mnohdy nejsou tak perfektní, jako ta evropská a mají často vysokou spotřebu. Na druhou stranu nabídnou zajímavou cenu (pokud jsou z dovozu) a především něco, co se z evropských aut pomalu, ale velmi jistě vytrácí. Mají charakter. Naše verze R/T osazená osmiválcem Hemi (jak jinak) o objemu 5,7 l za necelých 800 000 Kč byla dosti netradičním, ale o to silnějším zážitkem. Hemi má jednoduše velké kouzlo.

autaautaAutor: Autorevue.cz
Dodge Challenger od nás získal páté místo. Pravé americké auto s pořádným charakterem.

4) Porsche 911 současné generace jsme testovali hned dvakrát. Začínali jsme s Carrerou S, v prosinci se dostavilo také provedení 4S. Generace 991 je precizní, jezdí výborně, má skvělý motor a když jí odpustíte pár drobností, vysokou cenu a několik nutných ústupků EU, dostanete vynikající sportovní automobil, se kterým se můžete bavit od rána do večera. Čtvrté místo je skoro až příliš špatné pro takhle dobré auto, jenže vyskytlo se ještě něco lepšího.

autaautaAutor: Autorevue.cz
Porsche 911 Carrera je precizní sportovní vůz. Mnoho chyb nemá.

3) Ještě lepší svezení a více zábavy z mého pohledu přinese Suzuki Swift Sport. Možná si teď říkáte, že jsem asi upadl ze své kancelářské židle, jenže kdybychom přepočítali pořizovací cenu na nějakou pomyslnou jednotku zábavnosti, nejsem si tak úplně jistý, zda by Porsche bylo lepší. Swift Sport je jednoduché auto, s rozumným motorem a výborným podvozkem. Jasný důkaz toho, že k zábavě za volantem nepotřebujete drahé supersporty a extrémní výkony. Na stejnou příčku bych zařadil ještě Toyotu GT86, která svým způsobem nabízí to samé jako Swift Sport, akorát zabalené do atraktivnějšího, lepšího a dražšího kabátu.

autaautaAutor: Autorevue.cz
Swift Sport je levné, jednoduché a výborně fungující auto.

2) Navzdory ekologickému tlaku na automobilky se naštěstí najdou značky, které si mohou dovolit vypláznout na všechny limity jazyk a které prodávají něco naprosto nesmyslného. Asi bych na druhé místo normálně zařadil Mercedes-Benz ML 63 AMG, jenže… Během prezentace GLK a G po faceliftu jsme si mohli vyzkoušet monstrum zvané G 63 AMG. Garantuji vám, že si můžete o podobných autech myslet, co chcete, jakmile se svezete, svůj názor zaručeně přehodnotíte. G 63 AMG je absurdně drahé, absurdně rychlé, má absurdní tvar a vůbec pro expresní jízdu absurdní koncepci. Jenže všechno to dohromady dává neuvěřitelný stroj.

autaautaAutor: Autorevue.cz
G 63 AMG je pravý opak Swift Sportu, ale buďte si jisti, že v serpentinách by mělo i tohle monstrum s malým Swiftem potíže.

1) Za jedničku letošního roku označím Jaguar XKR-S Convertible. Kabriolet osazený kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 550 koní se prostě neřídí každý den a už vůbec ne několik dnů v prostředí České republiky. Moc dobře si vzpomínám, jak jsem do auta poprvé usedl, stáhnul střechu a rozjel se. Zvuk, který díky stažené střeše dostáváte v maximálních možných dávkách je prostě famózní. Během prvních pár kilometrů jsem se usmíval jak úplněk na kompost a ne a ne přestat. Zvuk, zátah, podvozek a nakonec i design. Nevím, ale možná panu Ratanovi zajedu poděkovat. Jeho peníze byly zužitkovány moc dobře.

autaautaAutor: Autorevue.cz
Jednička letošního roku pochází z dílny Jaguaru. XKR-S Convertible byl zážitek o to větší, že jsme si jej mohli v klidu vyzkoušet během několika dní přímo na českých silnicích.

Žádná sláva…

Na titul o nejhorší automobil pro rok 2012 bylo hned několik adeptů. Například DS5 je mezi novináři velmi kritizovaná, ale já ji z nějakého důvodu beru. Podvozek sice nemá zdaleka ideální, ergonomii také ne, všechno zkrátka sází na design a faktem je, že nic podobného na silnicích nepotkáte. Pro mě je tahle stránka věci důležitá, protože alespoň auto je o něčem a přeci jen něco nabízí. DS4 je na tom o něco hůře, protože je dražší než obyčejná C4 a já nějak nevidím přidanou hodnotu, za kterou bych si měl připlácet.

Nakonec se ale našel ještě jeden vhodnější kandidát a tím je Renault Koleos. Po faceliftu už nevypadá tak hrozně, jako dříve, o něco lépe jezdí, jenže má jeden velký problém. Utekla mu konkurence. Mnoho soupeřů umí nabídnout podstatně lepší jízdní vlastnosti, lepší výbavu, kvalitnější zpracování a ne všechno se dá zachránit nízkou pořizovací cenou. Koleos má tu smůlu, že už na trhu figuruje poměrně dlouho a že jde původně o korejský Samsung, což se i přes veškerou snahu Renaultu nakonec stejně projeví.

Renault KoleosRenault KoleosAutor: Autorevue.cz

Autor: Autorevue.cz, Lukáš Dittrich
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat