Mazda chystá návrat Wankelu; pro hybridy a již příští rok

Mazda chystá návrat Wankelu; pro hybridy a již příští rok
7. září 2012 • 10:47
Značka Mazda plní slib, který veřejnosti dala při ukončení výroby svého modelu Mazda RX-8: Wankel se vrátí!

Teprve před několika týdny byla ukončena výroba sportovního modelu Mazda RX-8, jež byla na domácím trhu provázena limitovanou edicí Mazda RX-8 Spirit R. Šlo přitom o model, jenž do poslední chvíle nesl pochodeň motoru s rotačními písty typu Wankel, k jehož rozvoji právě Mazda přispěla ze všech světových automobilek největším dílem.

To však neznamená, že se systém Wankel stal definitivní minulostí. Již před rokem jsme vás například informovali o tom, že značky Mazda a Audi jednají o společném vývoji nových Wankelů. Ačkoli tato jednání dle dostupných údajů skončila neúspěchem (hybrid Audi A1 e-tron nakonec Wankelem osazen nebude), tradici 45 let výroby Wankelů zřejmě Mazda nakonec opravdu nenechá zapadnout do seznamu automobilových koncepcí, jež se nedokázaly prosadit.

Wankelův motorWankelův motorAutor: Autorevue.cz
Motor typu Wankel vyniká účinností hlavně v okolí hranice 2000 ot./min

Nové plány potvrdil v úvodu právě probíhajícího autosalonu v Moskvě předseda představenstva Mazdy Takashi Yamanouchi. Na přímého následníka typu Mazda RX-8 se ale netěšte, do výroby se nechystá ani studie Mazda Taiki z autosalonu v Tokiu roku 2007. Motor typu Wankel má v budoucnosti hrát úlohu generátoru energie pro elektromotor, což naznačil již před sedmi lety hybridní prototyp MPV Mazda 5.

V uplynulých měsících zazněly také zvěsti o tom, že Mazda zkouší hybridní soustavu s motorem Wankel poháněný vodíkem, nicméně do sériové výroby má (alespoň prozatím) putovat jen provedení spalující běžný benzín. Právě v nové úloze generátoru energie pro elektromotory budou moci vyniknout přednosti koncepce Wankel, především pak vynikající účinnosti dosahované ve velmi úzkém spektru otáček.

Konstrukce a princip fungování Wankelova motoru

„Motor s rotačním pístem nabízí skvělé výkony, ale při častém zrychlování a brzdění jeho přednosti zanikají,“ uvedl Takashi Yamanouchi v rozhovoru pro magazín Autocar. „Při použití (v rámci hybridního ústrojí) tyto nectnosti nevadí. Při stálých otáčkách 2 000 ot./min. je jeho chod velmi efektivní, velkou předností jsou také kompaktní rozměry tohoto motoru.“

Autor: Autorevue.cz, Jiří Duchoň
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!