Mazda chystá návrat Wankelu; pro hybridy a již příští rok

Značka Mazda plní slib, který veřejnosti dala při ukončení výroby svého modelu Mazda RX-8: Wankel se vrátí!

 Wankelův motor
7.9.2012 10:47   |  

Teprve před několika týdny byla ukončena výroba sportovního modelu Mazda RX-8, jež byla na domácím trhu provázena limitovanou edicí Mazda RX-8 Spirit R. Šlo přitom o model, jenž do poslední chvíle nesl pochodeň motoru s rotačními písty typu Wankel, k jehož rozvoji právě Mazda přispěla ze všech světových automobilek největším dílem.

To však neznamená, že se systém Wankel stal definitivní minulostí. Již před rokem jsme vás například informovali o tom, že značky Mazda a Audi jednají o společném vývoji nových Wankelů. Ačkoli tato jednání dle dostupných údajů skončila neúspěchem (hybrid Audi A1 e-tron nakonec Wankelem osazen nebude), tradici 45 let výroby Wankelů zřejmě Mazda nakonec opravdu nenechá zapadnout do seznamu automobilových koncepcí, jež se nedokázaly prosadit.


Čtěte také: Technická revoluce, potlačená po 45 letech – Mazda končí s Wankelem


Motor typu Wankel vyniká účinností hlavně v okolí hranice 2000 ot./min

Nové plány potvrdil v úvodu právě probíhajícího autosalonu v Moskvě předseda představenstva Mazdy Takashi Yamanouchi. Na přímého následníka typu Mazda RX-8 se ale netěšte, do výroby se nechystá ani studie Mazda Taiki z autosalonu v Tokiu roku 2007. Motor typu Wankel má v budoucnosti hrát úlohu generátoru energie pro elektromotor, což naznačil již před sedmi lety hybridní prototyp MPV Mazda 5.

V uplynulých měsících zazněly také zvěsti o tom, že Mazda zkouší hybridní soustavu s motorem Wankel poháněný vodíkem, nicméně do sériové výroby má (alespoň prozatím) putovat jen provedení spalující běžný benzín. Právě v nové úloze generátoru energie pro elektromotory budou moci vyniknout přednosti koncepce Wankel, především pak vynikající účinnosti dosahované ve velmi úzkém spektru otáček.

Konstrukce a princip fungování Wankelova motoru

„Motor s rotačním pístem nabízí skvělé výkony, ale při častém zrychlování a brzdění jeho přednosti zanikají,“ uvedl Takashi Yamanouchi v rozhovoru pro magazín Autocar. „Při použití (v rámci hybridního ústrojí) tyto nectnosti nevadí. Při stálých otáčkách 2 000 ot./min. je jeho chod velmi efektivní, velkou předností jsou také kompaktní rozměry tohoto motoru.“

Autor článku: Jiří Duchoň, Autorevue.cz

E15.cz je díky vašim hlasům ve finále ankety Křišťálová Lupa. Podpořte nás prosím ještě v závěrečném kole. Děkujeme!

Komentáře

Čtěte také

Philips ořezává náklady. Oddělí divizi osvětlení do samostatné firmy

Philips ořezává náklady. Oddělí divizi osvětlení do samostatné firmy

Nizozemský výrobce elektroniky Philips se po více než 120 letech rozdělí na dvě části. Jedna bude zahrnovat oblast osvětlení, druhá část bude zahrnovat sloučené divize spotřební… více

Komerční prezentace

Další weby mladé fronty

Mobilní web