Lotus Carlton (1990): téměř nejrychlejší sedan světa jezdil 283 km/h | E15.cz

Lotus Carlton (1990): téměř nejrychlejší sedan světa jezdil 283 km/h

12. listopadu 2012 • 11:19
Připomeňme si jeden z nejrychlejších sériových čtyřdveřových sedanů přelomu 80. a 90. let minulého století. A možná se podivíte: nenesl ani jméno BMW, ani Mercedes-Benz a zrodil se v Albionu.

K této vzpomínce mě inspiroval článek, v němž jsem se před několika dny věnoval premiéře modelu Vauxhall Insignia VXR SuperSport, který má po deaktivaci omezovače dosahovat rychlosti 274 km/h. Je to jistě úctyhodné a v současnosti mezi běžnými cestovními vozy málo obvyklé číslo (většina výrobců se drží konvence s omezovačem na 250 km/h), ale historie nám nabízí poněkud působivější parametry.

V letech 1990 a 1992 vzniklo v dílnách britské automobilky Lotus Cars 950 automobilů Carlton s interním označením Lotus Type 104. Vycházely z první generace Opelu Omega, která se ve Velké Británii vyráběla pod jménem Vauxhall Carlton. V Anglii vozy nesly označení Lotus Carlton a v kontinentální Evropě se pak jmenovaly Lotus Omega.

Rozsáhlé úpravy motoru

Na první pohled si všimneme především sady aerodynamických doplňků včetně upravených nárazníků, prahových obkladů, rozšířených blatníků pro instalaci větších, sedmnáctipalcových kovaných ráfků Ronal s pneumatikami o rozměru 235/45 vpředu a 265/40 vzadu nebo ventilačních mřížek na kapotě. Vozy byly lakovány výhradně ve velmi tmavém zeleném odstínu Imperial Green (na první pohled vypadá jako černý) a opatřeny rozměrným křídlem na víku zavazadlového prostoru a emblémy Lotus na předních blatnících.

Honička švédské policie s Lotusem Carlton skončila dříve, než začala; pronásledované auto zmizelo hlídkovému vozu během několika vteřin, přestože policisté vytáhli ze svého saabu místy až 205 km/h

Srdcem tohoto sedanu vyšší střední třídy byl řadový zážehový, čtyřiadvacetiventilový šestiválec C36GET, který vznikl kompletní přestavbou v motorárně Lotus Cars. Z objemu 2 969 ccm nabyl na 3 615 ccm a u Lotusu jej opatřili dvojicí turbodmychadel Garrett T25. Díky tomu motor dosahoval výkonu 382 koní (281 kW) a točivého momentu 568 Nm. Původní blok válců však nebyl dostatečně pevný a vyžádal si rozsáhlé úpravy.

Rychleji jela jen Alpina BiTurbo

Řízení s oběhem kuliček a posilovačem vyžadovalo jen 2,5 otáčky mezi krajními rejdy. Brzdová soustava, standardně doplněná ABS, disponovala ventilovanými kotouči AP s průměrem 330 mm vpředu a pevnými kotouči o průměru 300 mm doplněnými závodními třmeny. Lotus Carlton byl skutečným vlkem v rouše beránčím. Z 0 na 96 km/h zrychloval za 5,2 s, na jedničku jel až 85 km/h při otáčkách 6 500 ot./min. a režim 0 – 160 – 0 km/h zvládl pod 17 s.

Proto ani snad nepřekvapí, že se Lotus Carlton stal nejrychlejším sériovým čtyřdveřovým sedanem své doby. I když ne tak úplně. Tehdejší Alpina B10 BiTurbo s šestiválcovým motorem B7/5 (3,4 l), odvozená ze sedanu BMW 535i (E34), dosahovala výkonu „jen“ 360 koní (265 kW) a z klidu na 96 km/h zrychlila „až“ za 5,6 s, ale rozjela se údajně až na 291 km/h (vzniklo 507 vozů této řady v letech 1989 až 1994).

Vozů Lotus Carlton mělo vzniknout celkově 1 100 kusů, ale i přes hospodářskou krizi počátku devadesátých let se do roku 1992, tedy během pouhých dvou let, podařilo cíl takřka splnit. Vyrobilo se 950 automobilů, z nichž bylo 320 Carltonů s pravostranným řízením a 630 Omeg s řízením vlevo. Proslýchá se, že zvláště ve Velké Británii byly vozy tohoto typu s úspěchem používány k páchání trestné činnosti, neboť svými parametry výrazně přesahovaly policejní automobily své doby…

Zdroj: Autorevue.cz

Autor: Autorevue.cz, Jiří Duchoň
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!