Honda NSX: japonské Ferrari | E15.cz

Honda NSX: japonské Ferrari

Honda NSX: japonské Ferrari
19. prosince 2011 • 09:48
Na přelomu 80. a 90. let budil japonský automobilový průmysl dojem, že během několika let převálcuje veškerou konkurenci. Z této zlaté éry pochází Honda NSX.

Honda NSX vyráběná v letech 1990 až 2005 nemá na první pohled daleko k vozům Ferrari, které byly vzorem pro vývojový tým japonské automobilky. Honda v pokrokové konstrukci typu NSX využila bohatých zkušeností ze svého rozsáhlého angažmá v nejvyšších disciplínách motoristického sportu a při finálním dolaďování supersportovního kupé dala na názory Ayrtona Senny, který se na testování prototypů podílel.

Sériová podoba vozu, jehož vývoj byl zahájen v roce 1984, byla poprvé představena veřejnosti v únoru 1989 na autosalonu v Chicagu. První vozy se v Japonsku a USA začaly prodávat v roce 1990 (v USA pod značkou Acura).

Náročnou výrobu s vysokým podílem ruční práce nejzkušenějších zaměstnanců Hondy zajišťoval zpočátku speciálně postavený závod v areálu výzkumného a vývojového střediska Honda v Tochigi s původní kapacitou 25 vozů za den. Od začátku roku 2004 do ukončení výroby v roce 2005 vyjížděly vozy NSX z bran závodu Suzuka.

Honda NSXHonda NSXAutor: Autorevue.cz

„Supersport“ pro každý den

Předpokladem pro vynikající jízdní vlastnosti byla koncepce s motorem uloženým uprostřed před zadní poháněnou nápravou. Ve snaze o co nejnižší hmotnost – americké provedení Acura NSX vážilo v době svého uvedení na trh 1365 kg – byla karoserie vyrobena kompletně z hliníku.

Hliník místo oceli ušetřil v případě karoserie údajně 200 kg. Celohliníkovou konstrukcí se mohl pochlubit také atmosféricky plněný třílitrový šestiválec (201 kW/274 k) vybavený systémem variabilního časování a zdvihu ventilů VTEC.

Sportovní charakter výrazně krátkozdvihového motoru s titanovými ojnicemi (další světové prvenství vedle hliníkové karoserie) dávalo jasně najevo červené pole začínající od 8000 min-1 (k přerušení dodávky paliva docházelo při 8300 min-1). Navzdory tomu se jednalo o velmi spolehlivý automobil, s nímž bylo možné bez problémů jezdit v každodenním provozu.

Honda NSXHonda NSXAutor: Autorevue.cz

15 let bez velkých změn

Od konce roku 1992 se na japonském trhu tři roky prodávala extrémně sportovní varianta NSX-R s výrazně sníženou hmotností (o 120 kg na pouhých 1230 kg), optimalizovanou charakteristikou motoru, kratším stálým převodem a podvozkem vyladěným ještě lépe pro ostrou jízdu na okruhu.

V roce 1997 následovala velká modernizace s motorem zvětšeným na 3,2 litru (216 kW/294 k). Pětistupňovou převodovku nahradila šestistupňová skříň. Verze se čtyřstupňovým „automatem“ zůstaly u původního třílitrového motoru.

Bez zásadního faceliftu ovšem Honda NSX vydržela až do roku 2002, kdy byly výklopné přední světlomety nahrazeny pevnými xenonovými světlomety. Ve stejném roce se na japonský trh vrátila druhá generace sportovní edice NSX-R s hmotností 1270 kg a motorem V6 3,2 litru vyladěným oficiálně na 206 kW (280 k).

Honda pracovala v uplynulém desetiletí na nové generaci NSX, ale po vypuknutí krize tento projekt zastavila. Nedávno nicméně oznámila, že nástupce NSX přece jen představí. Překonat první generaci NSX ovšem nebude snadné.

V roce 1995 rozšířil nabídku typ NSX-T s odnímatelnými střešními panely.V roce 1995 rozšířil nabídku typ NSX-T s odnímatelnými střešními panely.Autor: Autorevue.cz

Autor: Autorevue.cz, Pavel Olivík
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou